Szósta powtórka przed maturą z angielskiego – zadania leksykalno-gramatyczne
Maj 7, 2017 Agata Pruszyńska
Zadania leksykalno-gramatyczne występują zarówno na maturze podstawowej jak i rozszerzonej z angielskiego, jednak ich poziom trudności i zakres tematyczny bardzo się różnią. Skupimy się dzisiaj tylko na poziomie rozszerzonym. Przypomnimy najczęściej występujące zagadnienia oraz struktury leksykalno-gramatyczne. Jeżeli zdajesz angielski na rozszerzeniu, to pomocny może okazać się również wpis, w którym pokazuję, jak poprawnie pisać rozprawkę na maturze.
Zadania leksykalno-gramatyczne – poziom rozszerzony
-
Za pomocą czasownika ‘make’ możemy stworzyć wiele innych wyrażeń, takich jak np.:
-
make it easier (for) – ułatwić coś (komuś)
-
make it hard (for) – utrudnić coś (komuś)
-
make it possible (for) – umożliwić coś (komuś)
-
W parafrazie często występującymi zamianami są:
– czasownik ‘can’ na ‘be able to’
– czasownik ‘let’ na wyrażenie ‘allow to do sth’ lub ‘be allowed to do sth’
E.g. She can’t make good analyses. – She is not able to make good analyses.
E.g. My mum didn’t let me go to the party. – I wasn’t allowed to go to the party.
-
Pojawiają się często tryby warunkowe (I, II, III oraz mieszany – II z III). Należy zwrócić uwagę na okoliczniki czasu występujące w zdaniach. Wskazują one na czas, którego dotyczy dana sytuacja.
–
If I knew how to cook, I would have made a dinner yesterday.
If I had known that you were in hospital, I would have visited you last weekend.
If I had worn a hat yesterday, I wouldn’t be ill now.
–
-
Występuje mowa zależna, w której musimy ‘cofnąć się o jeden czas do tyłu’.
-
Wyróżniamy trzy zwroty, które znaczą to samo – ‘Nie ma sensu czegoś robić’ lub ‘Nie ma potrzeby czegoś robić’, ale ich struktura jest inna:
–
– There is no point in doing sth
– There is no need for sth/to do sth
– It is no use doing sth
-
Czasowniki modalne użyte do przeszłości, czyli struktura:
should/could/might + have + III forma czasownika (past participle) lub czasownik z końcówką‘-ed’
I should have visited you in hospital yesterday.
I could have gone to Jamaica but I didn’t.
-
Strona bierna, w szczególności zwroty ‘is said to’, ‘is believed to’
‘Mówi się, że technologia zmieni świat’ – ‘Technology is said to change the world’
‘Mówi się, że lekarze potrafią zdziałać cuda’ – ‘Doctors are said to be able to work miracles’
-
Czasowniki frazowe:
LET DOWN => disappoint (zawieść)
TELL OFF => scold (zrugać)
PUT OFF => postpone (przełożyć)
RUN OUT OF => come to an end (skończyć się)
MAKE OUT => uderstand or be able to see (rozumieć, dostrzegać)
TAKE OFF => start (wystartować)
Więcej o czasownikach frazalnych znajdziesz tutaj.
Wyrażenia leksykalne, o których warto pamiętać na maturze rozszerzonej
-
prevent sb/sth from doing sth => uniemożliwiać komuś/czemuś zrobienie czegoś,
e.g. Bad weather prevented me from going for a walk.
-
learn by heart => uczyć się na pamięć,
e.g. Our teacher asked us to learn this poem by heart.
-
pay attention to sth/sb => uważać, zwrócić uwagę na,
e.g. I didn’t pay attention to her advice.
-
make up one’s mind => zdecydować się,
e.g. I was confused and I couldn’t make up my mind.
-
be about to do sth => mieć właśnie coś zrobić,
e.g. I was about to go out when a telephone rang.
-
deny doing sth => zaprzeczyć zrobieniu czegoś,
e.g. He denied cheating in an exam.
-
be in charge of => być odpowiedzialnym za, zarządzać czymś;
e.g. He is in charge of finance and accounting.
-
make ends meet => wiązać koniec z końcem;
e.g. After being fired, John can’t make ends meet.
-
start from scratch => zaczynać od zera,
e.g. My essay was a complete disaster so I had to start from scratch.
-
for the sake of => ze względu na,
e.g. For the sake of safety, please put on your life jackets.
-
be made up of => składać się z (consist of),
e.g. Our analysis is made up of thorough research and expert opinion.
-
insist on doing sth => nalegać na zrobienie czegoś,
e.g. She insisted on calling a press conference.
-
come of age => osiągnąć pełnoletność,
e.g. When he comes of age, he will move out of home.
-
keep in touch => pozostawać w kontakcie,
e.g. I hope that after our graduation we will keep in touch.
-
be (in)capable of doing sth => być (nie)zdolnym do zrobienia czegoś,
e.g. She is capable of doing everything when it comes to her career.
-
It’s beyond belief => To wprost niewyobrażalne,
e.g. What he did is beyond belief.
Na maturze rozszerzonej możemy spotkać się również z zadaniami na słowotwórstwo. Najważniejsze zasady dotyczące tworzenia nowych słów od słów, które już znamy znajdziecie tutaj – Słowotwórstwo angielski.
Po więcej wpisów z serii maturalnej zapraszam tutaj – Matura z angielskiego.