Druga powtórka przed maturą z angielskiego – jak napisać e-mail?
Maj 3, 2017 Agata Pruszyńska
Do tegorocznej matury z angielskiego pozostało jeszcze 5 dni. Ostatnio, w naszej pierwszej powtórce przed maturą powtarzaliśmy przyimki i wyrażenia przyimkowe, które mogą pojawić się w arkuszu maturalnym. Dzisiaj przyszedł czas na wypowiedź pisemną, za którą na maturze podstawowej z angielskiego możecie zgarnąć aż 10 punktów, co daje 20% wszystkich punktów! Myślę, że warto postarać się o te punkty, dlatego dzisiaj przypominamy jak napisać poprawnie e-mail i z jakich gotowych wyrażeń warto w nim skorzystać.
Oprócz samodzielnej nauki do matury polecam również skorzystanie z profesjonalnego kursu maturalnego angielskiego online.
Struktura listu nieformalnego
E-mail, czyli list nieformalny jest najczęściej występującą wypowiedzią pisemną na maturze podstawowej z języka angielskiego. Przeglądając arkusze maturalne z ubiegłych lat nie natknęłam się na innego typu zadanie pisemne. E-mail piszemy zazwyczaj do koleżanki lub kolegi z Wielkiej Brytanii. W poleceniu zawarte są 4 kwestie, które musimy poruszyć w naszym liście. Jest to list prywatny, dlatego możemy stosować styl nieformalny, czyli wyrażenia potoczne, skrócone formy czasowników (she’s, I’ve been, I’ll, we’d) oraz idiomy. Pisząc e-mail pamiętajmy o limicie słów – od 80 do 130 słów.
Aby lepiej pokazać, jak to wygląda w praktyce, posłużę się zadaniem z zeszłorocznej matury. Sytuacja przedstawiona w poleceniu to wyjazd zagraniczny do szkoły partnerskiej. Piszemy e-mail do naszej koleżanki z Wielkiej Brytanii, w którym mamy zawrzeć:
-
opis występu artystycznego przygotowanego na tę okazję,
-
obawy związane z występem,
-
informację o kupionych rzeczach na wyjazd,
-
informację o tym, jak zamierzamy spędzić nasz czas wolny w Anglii.
Początek listu, czyli wstęp mamy już napisany w zadaniu. Możemy do niego dołożyć jedno zdanie od siebie, w którym np. przeprosimy, że tak dawno nie pisaliśmy:
’I’m sorry I haven’t written for such a long time but I’ve been very busy recently.’
lub poprosimy koleżankę, żeby napisała, co u niej słychać:
’I hope you’re doing great. You have to tell me how your schoolmates and family are!’
Wstęp powinien być krótki i zwięzły, więc jedno dodatkowe zdanie z wymienionych powyżej z pewnością wystarczy.
Rozwiniecie listu może składać się z jednego akapitu lub kilku, gdy każdą kwestię opiszemy w osobnym, króciutkim akapicie. Pierwsze dwie kwestie możemy opisać używając czasu Present Simple, ponieważ dotyczą opisu wydarzenia oraz odczuć związanych z występem. Trzecia kwestia dotyczy zakupionych wcześniej rzeczy na wyjazd, dlatego tutaj odpowiednim czasem będzie czas Past Simple. Ostatni element rozwinięcia dotyczy przyszłości i naszych planów, co do spędzania wolnego czasu w Wielkiej Brytanii, dlatego użyteczny będzie czas Present Continuous lub struktura ’be going to’ (do wcześniej zaplanowanych aktywności) oraz czas Future Simple (do rzeczy, które być może będziemy robić w Anglii – ’Maybe I will visit Madame Tussauds, but I’m not sure of it’.
Zakończenie listu jest krótkie i składa się z jednego lub dwóch zdań oraz zwrotu grzecznościowego i podpisu XYZ. Przykładowo może to być:
’That’s all my news. Please drop me a line.
Best regards,
XYZ’
Przydatne zwroty
POCZĄTEK LISTU |
|
Thank you very much for your last letter. |
Dziękuję bardzo za Twój ostatni list. |
I’m sorry I haven’t written for such a long time but I’ve been very busy recently. |
Przepraszam, że tak długo nie pisałam, ale ostatnio byłam bardzo zajęta. |
How are you doing? |
Co u Ciebie słychać? |
It was a pleasant surprise to hear from you again. |
Twój list był dla mnie miłą niespodzianką. |
ROZWINIĘCIE LISTU |
|
I’d love to go to …. |
Bardzo chciałabym pojechać do …. |
I would like you to come to Poland. |
Chciałabym, żebyś przyjechała do Polski. |
It’s great to live/be in England. |
Wspaniale jest mieszkać/być w Anglii. |
If you have free time, please come to our show/performance/concert. |
Jeśli masz wolny czas, to przyjdź proszę na nasz pokaz/występ/koncert. |
You won’t believe it, but …. |
Nie uwierzysz, ale … |
I’m going to prepare/visit … |
Zamierzam przygotować/zwiedzić … |
They’re interested in running/cooking/drawing. |
Oni interesują się bieganiem/gotowaniem/rysowaniem. |
I would really recommend this course/trip/classes to you. |
Naprawdę poleciałabym Ci ten kurs/wycieczkę/zajęcia. |
Could you tell me what I should do? |
Czy możesz mi powiedzieć, co powinnam zrobić? |
ZAKOŃCZENIE LISTU |
|
That’s all my news. Please drop me a line. |
To już wszystkie wieści. Proszę napisz do mnie. |
That’s all for now. I’m waiting for your letter. |
To wszystko na dziś. Czekam na Twój list. |
Give my regards to your parents. |
Pozdrów swoich rodziców ode mnie. |
ZWROT GRZECZNOŚCIOWY |
|
Best regards/Best wishes, |
Serdecznie pozdrawiam |
Hugs and kisses, |
Uściski i buziaczki |
All the best, |
Wszystkiego dobrego |
Pisząc e-mail koniecznie pamiętaj o:
– poruszeniu wszystkich 4 kwestii zawartych w poleceniu,
– zachowaniu odpowiedniej struktury listu (podział na akapity – wstęp, rozwinięcie, zakończenie) i formy listu (używanie języka nieformalnego, czyli skróconych form, idiomów, wyrażeń potocznych),
– odpowiednich formach grzecznościowych i zwrotach na początku i na końcu listu,
– zachowaniu limitu słów (od 80 – 130 słów),
– prawidłowym użyciu czasów gramatycznych – możemy przyjąć zasadę, że do opisów zdarzeń, osób, sytuacji i odczuć używamy czasu Present Simple. Do rzeczy nawiązujących do przeszłości używamy czasu Past Simple, a do przyszłych zamiarów i planów czasu Present Continuous lub struktury ’be going to’.
Cała seria wpisów poświęconych powtórkom przed maturą z języka angielskiego jest dostępna pod kategorią – Matura z angielskiego.