Słownictwo biznesowe – Marketing i rynek – Angielski biznesowy (B1/B2)
Listopad 16, 2024 Agata Pruszyńska
W poprzednim wpisie z serii Angielski biznesowy omówiłam słownictwo związane z formułą 4P, znaną również jako marketing mix. Dzisiaj z kolei przygotowałam wpis poświęcony marketingowi i rynkowi. W dalszej części wpisu omówię:
-
marketing i wolny rynek (marketing and free market),
-
uczestników rynku (market participants),
-
badania rynku (market research),
-
strategię marketingową (marketing strategy),
-
segmentację marketingową (marketing segmentation).
Języka angielskiego biznesowego możecie uczyć się samodzielnie lub też skorzystać z profesjonalnego kursu angielskiego biznesowego. Kurs jest skierowany do osób uczących się języka angielskiego na poziomie średnio zaawansowanym oraz zaawansowanym (B1-C1). Na kursie zapoznacie się ze słownictwem biznesowym oraz rozwiniecie Wasze umiejętności językowe pod okiem doświadczonego nauczyciela języka angielskiego.
1. Marketing i wolny rynek – Marketing & free market – Angielski biznesowy
Marketing jest procesem planowania, projektowania, ustalania cen, dystrybuowania i promowania dóbr i usług w celu zaspokojenia potrzeb klientów (satisfy customers’ needs) oraz osiągnięcia zysków (make a profit).
Gospodarka wolnorynkowa to system, w którym ceny, zatrudnienie i płace nie są kontrolowane przez rząd, ale zależą od tego, co ludzie chcą kupić i jak dużo są skłonni za to zapłacić.
A company can:
-
abandon a market = leave a market (opuścić rynek)
-
corner a market = monopolise a market (zmonopolizować rynek, wykosić konkurencję)
-
dominate a market (dominować na rynku)
-
enter a market (wejść na rynek)
-
penetrate a market (wprowadzić nowy produkt na rynek)
MARKET
-
market challenger (pretendent rynkowy)
-
market-driven = market-led = market based (rynkowy, oparty na rynku)
-
market economy = free market (gospodarka wolnorynkowa)
-
market forces (siły rynkowe)
-
market growth (wzrost, rozwój rynku)
-
market leader (produkt wiodący, lider rynku)
-
market loss (strata na rynku)
-
market participant (uczestnik rynku)
-
market pressure (nacisk, presja rynku)
-
market price (cena rynkowa)
-
market research (badania rynku)
-
market segment (segment rynku)
-
market segmentation (segmentacja rynku)
-
market share (udział w rynku)
2. Uczestnicy rynku – Market participants – Angielski biznesowy
Na rynku możemy wyróżnić następujących uczestników rynku:
-
buyer = purchaser (kupujący, nabywca)
-
buying manager = purchasing manager (kierownik działu zaopatrzenia)
-
competitor = rival (konkurent, rywal)
-
customer (klient)
-
end-user (końcowy odbiorca)
-
key player (główny gracz na rynku, jedna z wiodących firm na rynku)
-
seller = vendor (sprzedawca)
-
street vendor (uliczny handlarz)
Konkurenci na rynku dokładają starań, żeby sprzedawać więcej i być skuteczniejsi niż ich rywale. Przymiotniki opisujące konkurencję to:
-
intense competition (zaciekła konkurencja)
-
low-key competition (niewidoczna konkurencja)
-
stiff = fierce competition (zacięta konkurencja)
-
tough (twarda konkurencja)
3. Badania rynku – Market research – Angielski biznesowy
W projektowaniu nowych produktów i usług bardzo ważne jest przeprowadzenie badań rynku. W badaniu rynku korzysta się m.in. z: ankiet, kwestionariuszy, sondaży oraz krótkich wywiadów z potencjalnymi klientami.
Celem badań rynkowych jest zebranie danych, które możemy podzielić na dane pierwotne oraz dane wtórne.
Dane wtórne to informacje, które są już dostępne. Wśród nich możemy wymienić:
-
wewnętrzne dane firmy,
-
zewnętrzne dane publikowane publikowane przez agencje rządowe, branżowe zrzeszenia producentów lub firmy badawcze.
Dane pierwotne to dane zbierane po raz pierwszy. Uzyskanie danych pierwotnych jest trudniejsze oraz droższe niż danych wtórnych. Największą ich zaletą jest fakt, że udzielają odpowiedzi na konkretne pytania. Dane pierwotne obejmują:
-
informacje ilościowe,
-
informacje jakościowe.
Informacje ilościowe są zbierane np. przez przeprowadzenie badania na próbce reprezentacyjnej ludzi przy użyciu kwestionariusza. Z kolei informacje jakościowe można uzyskać przez np. grupy fokusowe, lub wywiady twarzą w twarz.
Słownictwo związane z badaniami rynku:
-
conduct = carry out = do market research (przeprowadzić badania rynku)
-
government agency (agencja rządowa)
-
internal company data (wewnętrzne dane firmy)
-
interview (wywiad)
-
quantitative information (informacje ilościowe)
-
qualitative information (informacje jakościowe)
-
questionnaire (kwestionariusz)
-
primary data (dane pierwotne)
-
research companies (firmy badawcze)
-
secondary data (dane wtórne)
-
survey (ankieta, sondaż, badanie)
-
trade associations (branżowe zrzeszenia producentów)
4. Strategia marketingowa – Marketing strategy – Angielski biznesowy
Każda strategia marketingowa obejmuje następujące elementy:
-
analiza otoczenia biznesowego, w tym analiza czynników politycznych, prawnych, gospodarczych, społecznych i technologicznych;
-
identyfikacja rynków docelowych dla nowych produktów,
-
cele sprzedażowe pod względem wielkości i przychodu,
-
budżet marketingowy,
-
marketing mix, czyli formuła 4P (The four Ps – marketing mix)
Formuła 4P obejmuje: produkt (product), cenę (price), dystrybucję (place) oraz promocję (promotion). Piątym, dodatkowym elementem jest opakowanie (packaging), które przyciąga uwagę kupującego, opisuje zawartość, przedstawia korzyści produktu oraz oczywiście chroni produkt podczas przewożenia (handling) i przyczynia się do wygody i łatwości użytkowania.
Słownictwo związane ze strategią marketingową:
-
attract the buyer’s attention (przyciągnąć uwagę kupującego)
-
business environment (otoczenie biznesowe)
-
contribute to convenience and ease of use (przyczyniać się do wygody i łatwości użytkowania)
-
describe the content (opisywać zawartość)
-
economic and technological factors (czynniki gospodarcze i technologiczne)
-
marketing budget (budżet marketingowy)
-
political and legal factors (czynniki polityczne i prawne)
-
revenue (przychód, przychody)
-
volume (wielkość, ilość)
-
sales goals (cele sprzedażowe)
-
target market (rynek docelowy)
5. Segmentacja marketingowa – Marketing segmentation – Angielski biznesowy
Wybierając odpowiednią metodę segmentacji rynku należy wziąć pod uwagę rynek docelowy produktu. Wśród produktów wyróżniamy:
-
produkty przemysłowe (industrial products = B2B = business-to-business)
-
produkty konsumpcyjne (consumer products = B2C = business-to-consumer)
-
produkty do użytku w sektorze publicznym, np. w szpitalach, szkołach, transporcie publicznym (B2G = business-to-government)
Istnieją 4 podstawowe metody segmentacji rynku:
-
segmentacja związana z produktem (product-related segmentation)
-
segmentacja demograficzna (demographic segmentation)
-
segmentacje psychograficzna (psychographic segmentation)
-
segmentacja runku według położenia geograficznego klientów (geographic segmentation)
Słownictwo związane z segmentacją marketingową:
-
B2B = business-to-business (transakcja pomiędzy dwoma lub więcej podmiotami gospodarczymi)
-
B2C = business-to-consumer (transakcja między firmą a klientem)
-
B2G = business-to-government (wymiana produktów między podmiotami gospodarczymi i organizacjami sektora publicznego)
Mam nadzieję, że dzisiejszy wpis był dla Was pomocny. Po więcej wpisów poświęconych słownictwu biznesowemu zapraszam tutaj – Angielski biznesowy.
Udanej nauki języka angielskiego i do zobaczenia w kolejnym wpisie! 🙂