Słownictwo biznesowe – Marketing mix – Angielski biznesowy (B1/B2)

Październik 5, 2024 Agata Pruszyńska

W poprzednim wpisie z serii Angielski biznesowy opublikowałam słownictwo dotyczące pracowników i pracodawców. W dzisiejszym wpisie omówię słownictwo związane z formułą 4P – The four Ps (marketing mix), która obejmuje:

  1. Product (produkt),

  2. Price (cenę),

  3. Place (dystrybucję),

  4. Promotion (promocję).

Oprócz samodzielnej nauki języka angielskiego biznesowego polecam Wam również kurs angielskiego biznesowego. Kurs jest prowadzony przez doświadczonego nauczyciela języka angielskiego na poziomie średnio zaawansowanym (B1/B2) i zaawansowanym (C1).

 

 

1. Product – Marketing mix – Angielski biznesowy

Aspekt produktu w formule 4P skupia się na sprzedawanym produkcie lub usłudze, które muszą zaspokajać potrzeby klienta. Ważne jest, aby produkt lub usługa spełniały oczekiwania rynku.

Poniżej prezentuję wyrażenia związane z produktem (product), dobrami (goods) oraz marką (brand) i cechami marek (qualities of brands).

 

PRODUCT

  • product catalogue (katalog produktów)

  • product endorsement (reklamowanie produktu przez sławną osobę)

  • product launch (wprowadzenie nowego produktu na rynek)

  • product lifecycle (cykl życia produktu)

  • product line (linia produktów)

  • product mix (pełna oferta produktów firmy)

  • product placement (lokowanie produktu)

  • product portfolio (portfel produktów)

  • product positioning (pozycjonowanie produktu)

  • product range (asortyment produktów)

 

GOODS

  • capital goods (kapitałowe dobra inwestycyjne)

  • fast-moving consumer goods (FMCG) – dobra szybkozbywalne

  • durable goods = consumer goods = consumer durables (e.g. cars, washing machines) – dobra trwałego użytku, trwałe dobre konsumpcyjne

  • non-durable goods = non-durables (e.g. food, clothing) – dobra nietrwałego użytku

 

BRAND

  • brand awareness (świadomość marki)

  • brand identity (tożsamość marki)

  • brand image (wizerunek marki)

  • brand manager (dyrektor marki)

  • brand name (marka – nazwa firmy)

  • brand recognition (rozpoznawalność marki)

  • brand stretching (rozciągnięcie marki)

  • branding (kreowanie marki)

 

QUALITIES OF BRANDS:

  • classic (klasyczny)

  • durable (trwały, wytrzymały)

  • fashionable (modny, elegancki)

  • pricey (kosztowny) ≠ inexpensive (niedrogi)

  • reliable (solidny)

  • sophisticated (wyszukany, wyrafinowany)

  • stylish (stylowy)

  • timeless (ponadczasowy, nie tracący znaczenia)

  • upmarket (z wyższej półki)

  • value for money (wart swojej ceny)

  • well-made (starannie wykonany)

 

Słownictwo biznesowe - Marketing mix - Angielski biznesowy - Business English

 

2. Price – Marketing mix – Angielski biznesowy

Ten etap formuły 4P skupia się na ustalaniu ceny, która obejmuje:

  1. wycenę opartą na kosztach (cost-based pricing),

  2. analizę rentowności (breakeven analysis).

W wycenie opartej na kosztach do kosztu podstawowego produktu (base cost) dodaje się określony procent narzutu (markup), aby otrzymać cenę detaliczną, czyli cenę sprzedaży (selling price). Z kolei w analizie rentowności określana jest minimalna wielkość sprzedaży (minimum sales volume), która pokryje wszystkie koszty.

Poza tym wybierana jest również strategia kształtowania cen (pricing strategy). Najbardziej znane strategie kształtowania cen to:

  • strategia rentowności (profitability),

  • strategia udziału w rynku (market share),

  • strategii spijania śmietanki (prestige pricing).

 

Słownictwo związane z cenami:

  • be of poor quality (być niskiej jakości) ≠ be of high quality (być wysokiej jakości)

  • list price (cena katalogowa)

  • loss leader (towar sprzedawany po niższej cenie)

  • low-end = bottom-end (z dolnej półki) ≠ high-end = top-end (z górnej półki)

  • low-priced (tani) ≠ high-priced (drogi)

  • mid-priced = mid-range (ze średniej półki)

  • sell at cost (sprzedawać po cenie kosztu) ≠ sell at a loss (sprzedawać ze stratą)

  • sell at a discount (sprzedawać po obniżonej cenie)

  • trade down = move downmarket (obniżyć ceny w celu sprzedaży większej ilości towaru)

  • trade up = move upmarket (wprowadzać droższą serię produktów)

  • undercut (sprzedawać po niższej cenie)

 

PRICE

  • price boom (podwyżka cen, wzrost cen)

  • price control (regulacja cen)

  • price cut (obniżka ceny) ≠ price hike (podwyżka cen)

  • price leader (lider cenowy)

  • price tag (metka z ceną, cenówka)

  • price war (wojna cenowa)

 

 

3. Place – Marketing mix – Angielski biznesowy

Dystrybucja w modelu 4P polega na dostarczaniu klientowi właściwych produktów we właściwym czasie. Obejmuje: przewożenie towarów (handling of goods), magazynowanie (warehousing), wybór kanałów dystrybucji (distribution channels), wybór punktu sprzedaży detalicznej (retail outlet) oraz realizację zamówień (order fulfilment).

 

People:

  • distributor (dystrybutor)

  • franchisee (franczyzobiorca)

  • franchisor (franczyzodawca)

  • middleman (pośrednik)

  • reseller (pośrednik w sprzedaży)

  • retailer (sprzedawca detaliczny)

  • wholesaler (hurtownik, hurtownia)

 

Types of shops:

  • chain store (sklep należący do sieci handlowej)

  • convenience store (niewielki sklep z podstawowymi artykułami)

  • department store (dom towarowy)

  • drugstore = chemist’s (apteka, drogeria)

  • family-owned store = mom and pop store (sklep prowadzony przez rodzinę)

  • hypermarket (ogromny supermarket)

  • retail outlet = sales outlet (punkt sprzedaży detalicznej)

  • shop = store (sklep)

  • shopping arcade = shopping precinct (pasaż handlowy)

  • shopping mall = shopping centre (centrum handlowe, galeria handlowa)

  • supermarket (supermarket)

 

 

4. Promotion – Marketing mix – Angielski biznesowy

Promocja produktu ma na celu poinformowanie odbiorcy o danym produkcie i jego cechach oraz o tym, w jaki sposób dany produkt zaspokoi potrzeby konsumenta. Narzędzia służące do oddziaływania na rynek w ramach promocji produktu obejmują:

  • promocję sprzedaży (sales promotion),

  • sprzedaż osobistą (personal selling),

  • reklamę (advertising),

  • stosunki między firmą, a ogółem (public relations),

  • sponsorowanie (sponsorship),

  • reklamowanie przez sławne osoby (endorsement),

  • inne formy, takie jak np. marketing wirusowy (viral marketing), lokowanie produktu (product placement), poczta pantoflowa (word-of-mouth).

 

Słownictwo związane z promocją:

  • advertising campaign (kampania reklamowa)

  • advertiser (reklamodawca)

  • adverstising agency (agencja reklamowa)

  • bonus (dodatek, premia)

  • brochure (broszura, prospekt)

  • catalogue (katalog)

  • classified ad (ogłoszenie drobne)

  • cold call (telefon od akwizytora)

  • coupon (bon, talon, kupon ze zniżkami)

  • direct mail = junk mail (reklama pocztowa)

  • display advertisement (reklama wielkoformatowa)

  • financial incentive (bodziec, zachęta finansowa)

  • flyer = leaflet (ulotka)

  • free gift (darmowy dodatek, gratis)

  • free sample (bezpłatna próbka)

  • hoarding = billboard (billboard, tablica reklamowa)

  • in-store event (wydarzenie odbywające się w sklepie)

  • loyalty card (karta stałego klienta)

  • mailshot (masowa wysyłka materiałów reklamowych)

  • neon sign (reklama neonowa)

  • outdoor advertising (reklama uliczna)

  • slogan (slogan)

  • special offer (oferta specjalna)

  • telemarketing (telesprzedaż)

  • trade shows = trade fairs (targi handlowe)

  • TV commercial (reklama telewizyjna)

 

Mam nadzieję, że dzisiejszy wpis Wam się spodobał i był dla Was użyteczny. Po więcej wpisów z serii poświęconej słownictwu biznesowemu zapraszam tutaj – Angielski biznesowy.

Udanej nauki języka angielskiego i do zobaczenia w kolejnym wpisie! 🙂

 

O mnie

Jestem nauczycielem języka angielskiego. Na moim blogu znajdziesz wskazówki dotyczące efektywnej i skutecznej nauki angielskiego online. Ponadto będziesz miał możliwość ćwiczenia słownictwa oraz gramatyki. Staram się również wspomagać lektorów w ich codziennej pracy wymieniając się nawzajem doświadczeniami i poradami.

  • Archiwum

    Kategorie wpisów

    Zapisz się na newsletter

    Najczęściej czytane