Pierwsza powtórka do egzaminu ósmoklasisty z języka angielskiego – Czasy

Maj 10, 2023 Agata Pruszyńska

W pierwszym wpisie z serii Egzamin ósmoklasisty z angielskiego omawiałam z czego składa się egzamin, jakiego rodzaju zadania są na egzaminie oraz jakie są zagadnienia gramatyczne obowiązujące na egzaminie ósmoklasisty.

Dzisiaj zapraszam Was na pierwszą powtórkę przed egzaminem ósmoklasisty, w której omówię w skrócie wszystkie czasy, które obowiązują na egzaminie, a mianowicie:

  1. Present Simple (I do)

  2. Present Continuous (I am doing)

  3. Past Simple (I did)

  4. Past Continuous (I was doing)

  5. Present Pefect Simple (I have done)

  6. Past Perfect Simple (I had done)

  7. Future Simple (I will do)

  8. konstrukcja ‘be going to’ (I’m going to do)

Po wpisie teoretycznym zapraszam serdecznie na ćwiczenia, jakie dla Was przygotowałam. Znajdziecie je tutaj – Czasy – Ćwiczenia.

 

Czasy obowiązujące na egzaminie ósmoklasisty z angielskiego

Ad. 1 Present Simple (Czas teraźniejszy prosty)

  • Używamy tego czasu, gdy mówimy o czynnościach powtarzających się z pewną regularnością (czasami, zawsze, 2 razy w tygodniu, nigdy) lub gdy mówimy o rzeczach ogólnych, np. co lubimy lub czego nie lubimy robić.

  • W trzeciej osobie liczby pojedynczej do czasownika dodajemy końcówkę -s, -es, -ies. Po więcej informacji zapraszam tutaj – Zasady tworzenia osoby trzeciej w Present Simple.

  • W pytaniach stosujemy tzw. operator ‘do / does’. ‘Does’ stosujemy do trzeciej osoby liczby pojedynczej (he, she, it), ‘do’ – do wszystkich pozostałych osób (I, you, we, they). W pytaniach dla trzeciej osoby liczby pojedynczej kasujemy końcówkę -s, -es, -ies i wracamy do formy podstawowej czasownika (bezokolicznika).

  • Przeczenia tworzymy przez ‘don’t’ (= do not) lub ‘doesn’t’ (= does not). ‘Doesn’t’ stosujemy do trzeciej osoby liczby pojedynczej, z kolei ‘don’t’ do wszystkich pozostałych osób. Stosując ‘doesn’t’ wracamy do formy podstawowej czasownika, czyli pozbywamy się końcówki -s, -es, -ies.

  • Okoliczniki czasu, czyli słówka charakterystyczne dla danego czasu, to w przypadku Present Simple: always, often, usually, sometimes, hardly ever, never, every day.

Przykłady:
I always play football on Saturday.

She often goes out with her friends.
Do you get up early every day?
Does he go to primary school?
We don’t live in the countryside.
She doesn’t usually go to bed late.

Więcej o czasie Present Simple znajdziecie tutaj – Present Simple.

 

 

Ad. 2 Present Continuous (Czas teraźniejszy ciągły)

  • Stosujemy czas Present Continuous do mówienia o czynnościach dziejących się w momencie mówienia.

  • Składa się z odmienionej cząstki ‘być’ w czasie teraźniejszym (am, is, are) oraz czasownika z końcówką -ing.

  • Pytania tworzymy w tym czasie przez tzw. inwersję, czyli zamianę miejscami osoby i odmienionej cząstki ‘być’.

  • Przeczenia tworzymy przez wstawienie słówka ‘not’.

  • Okoliczniki czasu Present Continuous to: now, at the moment.

Przykłady:
I’m studying now.
She’s reading an interesting book at the moment.
Are you going out now?
Is he listening to music now?
We aren’t having lunch now.
They aren’t playing in the garden at the moment.

Więcej o czasie Present Continuous możecie dowiedzieć się tutaj – Present Continuous.

 

 

Ad. 3 Past Simple (Czas przeszły)

  • Używamy czas Past Simple do mówienia o przeszłych czynnościach, które się skończyły. Określamy kiedy konkretnie dana czynność miała miejsce (np. wczoraj, 5 minut temu, w zeszłym tygodniu).

  • Zdania twierdzące tworzymy w tym czasie przez dodanie końcówki -ed do czasowników regularnych. Z kolei w przypadku rzeczowników nieregularnych stosujemy II formę (past simple).

  • Pytania tworzymy przez tzw. operator ‘did’, który stosujemy do wszystkich osób. W pytaniach czasownik wraca do formy podstawowej (bezokolicznika).

  • Przeczenia tworzymy przez użycie ‘didn’t’ (= did not). Wtedy również czasownik wraca do formy podstawowej – pozbywamy się końcówki -ed w przypadku czasowników regularnych, a w przypadku czasowników nieregularnych wracamy do formy podstawowej.

  • Okoliczniki czasu Past Simple: yesterday, 2 days ago, last Monday, in 2018.

Przykłady:
I ate all sweets yesterday.
She wrote seven novels from 1997 to 2000.
Did you take your dog for a walk yesterday in the evening?
Did he play footaball last weekend?
We didn’t go to the party.
They didn’t work last Monday. It was a bank holiday.

Więcej o czasie Past Simple możecie znaleźć tutaj – Past Simple.

 

 

Ad. 4 Past Continuous (Czas przeszły ciągły)

  • Używamy czas Past Continuous do mówienia o czynnościach, które działy się w przeszłości przez dłuższy czas i nie wiemy, czy zostały skończone.

  • Pytając o to, co ktoś robił w przeszłości o określonej godzinie używamy czasu Past Continuous (np. Co robiłeś wczoraj o 5 po południu?)

  • Zdanie twierdzące składa się z odmienionej cząstki ‘być’ w czasie przeszłym ‘was / were’ oraz czasownika z końcówką -ing.

  • Pytania tworzymy przez tzw. inwersję, czyli zamianę miejscami osoby z odmienioną cząstką ‘was / were’.

  • Przeczenia tworzymy przez wstawienie słówka ‘not’.

  • Czas Past Simple oraz czas Past Continuous często występują razem w zdaniach. Czas Past Continuous opisuje czynność dłuższą w przeszłości przerwaną przez czynność krótszą, która jest wyrażona w czasie Past Simple.

  • Okoliczniki czasu Past Continuous: when, while, all morning yesterday.

Przykłady:
I was studying all day yesterday.
They were dancing all night yesterday.
Were you cleaning your flat at 6 p.m. yesterday?
What was she doing at the weekend?
He wasn’t reading when I entered his room.
We were having dinner when our neighbour came to visit us.

Więcej o czasie Past Continuous znajdziecie tutaj – Past Continuous.

 

Powtórka przed egzaminem ósmoklasisty z angielskiego - Czasy gramatyczne

 

 

Ad. 5 Present Perfect Simple

  • Czas Present Perfect Simple jest tak naprawdę czasem teraźniejszym, który nawiązuje do przeszłości. Stosujemy go wtedy, gdy dana czynność wydarzyła się stosunkowo niedawno i jej efekt jest widoczny w teraźniejszości.

  • Stosujemy go również mówiąc o czynnościach, które kiedykolwiek robiliśmy w naszym życiu lub też nie robiliśmy.

  • Używamy go również gdy mówimy o czynnościach, które zaczęliśmy w przeszłości, a trwają aż do teraz.

  • Zdania twierdzące w czasie Present Perfect Simple składają się z ‘have / has’ oraz czasownika w III formie (past participle) w przypadku czasowników nieregularnych lub czasownika z końcówką -ed w przypadku czasowników regularnych. ‘Has’ stosujemy do trzeciej osoby liczby pojedynczej (he, she, it), z kolei ‘have’ do wszystkich pozostałych osób (I, you, we, they).

  • Pytania tworzymy przez zamianę miejscami osoby z czasownikiem ‘have / has’.

  • Przeczenia tworzymy przez wstawienie słówka ‘not’.

  • Okoliczniki czasu Present Perfect Simple: just, already, yet, for, since, lately, recently, ever, never, so far.

Przykłady:
I have learnt English for 5 years.
She has forgotten her homework.
Have you ever been to Canada?
Has he ever gone by plane?
We haven’t gone shopping yet.
He has never driven a car.

Więcej o czasie Present Perfect Simple możecie dowiedzieć się tutaj – Present Perfect Simple.

 

 

Ad. 6 Past Perfect Simple (Czas zaprzeszły):

  • Używamy czasu Past Perfect Simple, gdy mówimy o przeszłości – gdy jedna z czynności w przeszłości miała miejsce wcześniej (Past Perfect) niż druga czynność (Past Simple).

  • Budujemy zdania twierdzące w czasie Past Perfect przez użycie ‘had’ oraz III formy czasownika nieregularnego (past participle) lub czasownika z końcówką -ed, jeżeli jest regularny.

  • Pytania tworzymy przez tzw. inwersję, czyli zamianę miejscami osoby oraz ‘had’.

  • Przeczenia tworzymy przez wstawienie słówka ‘not’.

  • Okoliczniki czasu: after, before, already, just.

Przykłady:
When I finally arrived at the cinema, the film had already started.
Before he went to the doctor, he had vomitted.
After we had eaten dinner, we went for a walk.

Więcej o czasie Past Perfect Simple dowiecie się tutaj – Past Perfect Simple.

 

 

Ad. 7 Future Simple (Czas przyszły prosty):

  • Stosujemy czas Future Simple gdy mówimy:
    a) o przyszłości kierując się swoimi doświadczeniami bądź odczuciami,
    b) gdy podejmujemy decyzję w momencie mówienia odnośnie nieodległej przyszłości,
    c) gdy oferujemy pomoc, składamy obietnicę lub prosimy o pomoc.

  • Zdania twierdzące tworzymy przez użycie ‘will’ do wszystkich osób, po którym wstawiamy czasownik w formie podstawowej (w bezokoliczniku).

  • Pytania tworzymy przez tzw. inwersję, czyli zamieniamy miejscami osobę z ‘will’.

  • Przeczenia tworzymy przez wstawienie słówka ‘not’.

Przykłady:
Don’t worry, I will help you with your essay.
I promise I will be there for you.
She hope she will pass her exams.
Will you go to the cinema with me?
Do you think he will ask me out?
I won’t play tennis. I don’t want to.
They won’t go on holiday with us.

Więcej o czasie Future Simple znajdziecie tutaj – Future Simple.

 

 

Ad. 8 Konstrukcja ‘be going to’ (zamierzać):

  • Używamy ‘be going to’, gdy mówimy o naszych zamiarach oraz o tym, co się za chwilę stanie.

  • Tworząc zdania twierdzące w tej konstrukcji odmieniamy czasownik ‘być’ w czasie teraźniejszym (am, is, are), następnie wstawiamy ‘going to’ oraz czasownik docelowy w formie podstawowej (w bezokoliczniku).

  • Pytania tworzymy przez tzw. inwersję, czyli zamianę miejscami osoby z odmienioną cząstką czasownika ‘być’.

  • Przeczenia tworzymy przez użycie słówka ‘not’.

Przykłady:
I’m going to wash my car.
He’s going to play with his children.
Are you going to apply for that job?
Is she going to visit her grandma?
We aren’t going to move out.
He isn’t going to tidy up his room.

Więcej o konstrukcji  ‘be going to’ możecie dowiedzieć się tutaj – ‘be going to’.

 

 

Mam nadzieję, że dzisiejsza powtórka do egzaminu ósmoklasisty była dla Was przydatna.

Powodzenia w przygotowaniach do egzaminu i do zobaczenia w kolejnym wpisie 🙂

 

O mnie

Jestem nauczycielem języka angielskiego. Na moim blogu znajdziesz wskazówki dotyczące efektywnej i skutecznej nauki angielskiego online. Ponadto będziesz miał możliwość ćwiczenia słownictwa oraz gramatyki. Staram się również wspomagać lektorów w ich codziennej pracy wymieniając się nawzajem doświadczeniami i poradami.

  • Archiwum

    Kategorie wpisów

    Zapisz się na newsletter

    Najczęściej czytane