Słownictwo biznesowe – Total quality management – Angielski biznesowy (B2)

Maj 15, 2025 Agata Pruszyńska

W poprzednim wpisie w ramach serii Angielski biznesowy opublikowałam metody zarządzania produkcją. W dzisiejszym wpisie będę kontynuować tą tematykę i skupię się na jednej z metod zarządzania produkcją, a mianowicie kompleksowym zarządzaniu jakości (total quality management). W dalszej części wpisu omówię:

  1. historię kompleksowego zarządzania jakością (total quality management – TQM),

  2. TQM jako metodę zarządzania produkcją,

  3. jakość i kontrolę jakości w podejściu TQM,

  4. charakterystykę strategii TQM.

Poza samodzielną nauką języka angielskiego biznesowego możecie również skorzystać z profesjonalnego kursu angielskiego biznesowego prowadzonego przez doświadczonego nauczyciela języka angielskiego. Kurs jest skierowany do osób uczących się języka angielskiego na poziomie średnio zaawansowanym oraz zaawansowanym (B1-C1). Na kursie poznacie słownictwo biznesowe, które będziecie mogli wykorzystać w konwersacjach oraz przy tworzeniu różnych form wypowiedzi pisemnej.

 

1. Historia kompleksowego zarządzania jakością – Angielski biznesowy

Kompleksowe zarządzanie jakością zostało rozwinięte przez japońskie firmy w latach pięćdziesiątych i sześćdziesiątych XX wieku, chociaż autorami tego podejścia byli dwaj Amerykanie – W. Edwards Deming oraz Joseph Juran. Dzięki technikom TQM japońskie firmy wyprzedziły swoich zagranicznych konkurentów i stały się od nich zdecydowanie lepsze. Później TQM zostało odzyskane przez Stany Zjednoczone i powszechnie przyjęte przez amerykańskie firmy.

Z kolei Europa, która pozostawała czasami poza amerykańsko-japońską rywalizacją, również zgłaszała sporadyczne roszczenia do bycia ważnym źródłem kompleksowego zarządzania jakością. Europa była spadkobiercą wszystkich elementów metody kompleksowego zarządzania jakością ze względu na epokę oświecenia oraz rewolucję przemysłową i technologiczną, dlatego pod pojęciem kompleksowej jakości mogła przekazywać dokładność i ścisłość.

W późnych latach 90-tych ubiegłego wieku pojawiła się gwałtowna reakcja przeciwko konsekwencjom TQM, w szczególności w Stanach Zjednoczonych. Jedna z pierwszych firm amerykańskich, która została nagrodzona prestiżową nagrodą Deminga za kompleksowe zarządzanie jakością, zmniejszyła program TQM z powodu skarg pracowników na nadmierną ilość papierkowej roboty, której wymagało podejście TQM.

 

Słownictwo związane z historią TQM:

  • adopt (przyjąć)

  • backlash (gwałtowna reakcja, ostry sprzeciw)

  • complaint (skarga)

  • convey (przekazywać)

  • exactitude (dokładność, ścisłość)

  • excessive (nadmierny)

  • foreign competitor (zagraniczny konkurent)

  • implications (konsekwencje, implikacje)

  • industrial revolution (rewolucja przemysłowa)

  • make a claim (zgłaszać roszczenie)

  • prestigious prize (prestiżowa nagroda)

  • paperwork (papierkowa robota, papierologia)

  • put someody ahead (wyprzedzać kogoś)

  • reclaim (odzyskać)

  • technological revolution (rewolucja technologiczna)

  • the Age of Reason = the Enlightenment (Oświecenie)

 

 

2. TQM jako metoda zarządzania produkcją – Angielski biznesowy

Total quality management (TQM) to podejście do zarządzania produkcją i organizacją, w którym bez przerwy doskonali się wszystkie elementy przedsiębiorstwa przy pełnym zaangażowaniu wszystkich pracowników. W swojej działalności firmy produkcyjne dążą do tego, aby ich proces wytwórczy (manufacturing process) był wolny od błędów i strat. Ważną kwestią jest również zapewnienie jak najlepszej specyfikacji produktu, która obejmuje dokładne instrukcje dotyczące projektu produktu, w tym jego wymiarów; sposobu, w jaki jest wykonywany; użytych materiałów itp. Z kolei produkty powinny być dostosowane do potrzeb klientów i posiadać tylko te cechy, których użytkownicy rzeczywiście potrzebują. Produkt powinien być wart swojej ceny.

Obecnie total quality management obejmuje całą organizację od bardziej tradycyjnych obszarów takich jak kontrola procesu i testowanie produktu do ustalania potrzeb klientów i zajmowania się reklamacjami. Total quality management obejmuje szczupłą produkcję (lean production) oraz techniki just-in-time.

Firmy korzystają z międzynarodowych standardów do mierzenia jakości, wśród których najbardziej znanymi są normy ISO 9000 oraz Six Sigma.

W systemie total quality management grupy pracowników spotykają się regularnie, żeby proponować ulepszenia.

 

Słownictwo związane z TQM:

  • deal with complaints (zajmować się reklamacjami)

  • determine customer needs (ustalić potrzeby klienta)

  • dimensions (wymiary)

  • features (cechy)

  • fit for purpose (dostoswany do potrzeb)

  • free of errors and waste (wolny od błędów i strat)

  • manufacturing process (proces wytwórczy)

  • process control (kontrola procesu)

  • product testing (testowanie produktu)

  • suggest improvements (proponować ulepszenia)

  • value for money (wart swojej ceny)

 

Słownictwo biznesowe - Total quality management - Angielski biznesowy

 

3. Jakość i kontrola jakości w podejściu TQM – Angielski biznesowy

W kompleksowym zarządzaniu jakością (total quality management) proces kontroli jakości przenika przez całą organizację od momentu przybycia surowców do zakładu produkcyjnego aż do chwili opuszczenia zakładu przez gotowe produkty. Kontrolowanie jakości nie jest pozostawione wyłącznie kontrolerom jakości, których zadaniem jest sprawdzanie końcowej produkcji, ale jest realizowane przez wszystkich pracowników na wszystkich etapach produkcji.

W podejściu TQM jakość jest rozumiana jako dostosowanie się do wymagań i potrzeb klienta. Te wymagania mogą być mierzone, a ewentualnym odstępstwom od nich można zapobiec stosując usprawnienia procesu i przeprojektowania procesu.

 

Słownictwo związane z jakością i kontrolą jakości w podejściu TQM:

  • conform to = adjust to (dostosować się do czegoś)

  • customer’s requirements (wymagania klienta)

  • deviation (odstępstwo, odchylenie)

  • exclusively (wyłącznie)

  • final output (końcowa produkcja)

  • finished products (gotowe produkty)

  • permeate (przenikać)

  • process improvement (usprawnienie procesu)

  • process redesign (przeprojektowanie procesu)

  • production plant = factory unit (zakład produkcyjny)

  • raw materials (surowce)

  • quality controller (kontroler jakości)

 

 

4. Charakterystyka strategii TQM – Angielski biznesowy

Strategie total quality management są zdefiniowane przez:

  • doskonałość wszystkich procesów kierowniczych, operacyjnych i administracyjnych,

  • ciągłe doskonalenie wszystkich aspektów organizacji,

  • zrozumienie, że poprawa jakości doprowadza do przewagi kosztowej i lepszego potencjału zysku,

  • tworzenie głębszych relacji z klientami i dostawcami,

  • zaangażowanie wszystkich pracowników,

  • praktyki organizacyjne zorientowane na rynek.

 

Słownictwo związane ze strategiami TQM:

  • administrative processes (procesy administracyjne)

  • continuous improvement (ciągłe doskonalenie)

  • cost advantage (przewaga kosztowa)

  • excellence (doskonałość, perfekcja)

  • intensive relation (głębsza relacja)

  • involvement (zaangażowanie)

  • managerial processes (procesy kierownicze)

  • market-oriented practices (praktyki zorientowane na rynek)

  • operational processes (procesy operacyjne)

  • profit potential (potencjał zysku)

  • result in (doprowadzić do)

 

Mam nadzieję, że dzisiejszy wpis był dla Was pomocny. Po więcej wpisów z tej serii zapraszam tutaj – Angielski biznesowy.

Udanej nauki języka angielskiego i do zobaczenia w kolejnym wpisie! 🙂

 

O mnie

Jestem nauczycielem języka angielskiego. Na moim blogu znajdziesz wskazówki dotyczące efektywnej i skutecznej nauki angielskiego online. Ponadto będziesz miał możliwość ćwiczenia słownictwa oraz gramatyki. Staram się również wspomagać lektorów w ich codziennej pracy wymieniając się nawzajem doświadczeniami i poradami.

  • Archiwum

    Kategorie wpisów

    Zapisz się na newsletter

    Najczęściej czytane