Egzamin ósmoklasisty z angielskiego – Food containers & liczba mnoga rzeczowników (A2/B1)
Czerwiec 22, 2024 Agata Pruszyńska
W poprzednim wpisie z serii przygotowującej do egzaminu ósmoklasisty z angielskiego omówiłam rzeczowniki policzalne i niepoliczalne (countable and uncountable nouns). Dzisiejszy wpis również dotyczy rzeczowników, dlatego można go potraktować jako uzupełnienie do poprzedniego wpisu. W dalszej części wpisu omówię:
-
pojemniki na jedzenie i picie (food and drink containers),
-
liczbę pojedynczą i mnogą rzeczowników (singular and plural nouns).
Po części teoretycznej zapraszam Was na ćwiczenia, które przygotowałam specjalnie dla Was. Znajdziecie je tutaj – Food containers & liczba mnoga – Ćwiczenia.
Mam nadzieję, że dzisiejszy wpis Wam się spodoba i będzie dla Was użyteczny. Oprócz samodzielnej nauki do egzaminu polecam także kurs przygotowujący do egzaminu ósmoklasisty z angielskiego, na którym przerobicie wszystkie zagadnienia egzaminacyjne razem z doświadczonym nauczycielem języka angielskiego.
1. Egzamin ósmoklasisty z angielskiego – Pojemniki na jedzenie i picie
Nazwy jedzenia oraz picia w języku angielskim to często rzeczowniki niepoliczalne, np. mleko, masło, mąka, cukier, ryż, makaron, kawa, herbata itd. Korzystając z nazw pojemników na jedzenie i picie oraz nazw opakowań i porcji, możemy utworzyć z nich rzeczowniki policzalne, np. kostka masła, dzbanek mleka, torebka ryżu, filiżanka kawy itd.
2. Egzamin ósmoklasisty z angielskiego – Liczba pojedyncza i mnoga rzeczowników
➡ 2.1. Tworząc liczbę mnogą rzeczownika w języka angielskim najczęściej do rzeczownika w liczbie pojedynczej dodajemy końcówkę -s.
singular (liczba pojedyncza) plural (liczba mnoga)
apple apples
chair chairs
notebook notebooks
student students
wallet wallets
➡ 2.2. W przypadku rzeczowników zakończonych na -s, -ss, -sh, -ch, -x, do rzeczownika w liczbie pojedynczej dodajemy końcówkę -es.
singular (liczba pojedyncza) plural (liczba mnoga)
address addresses
box boxes
bus buses
church churches
dish dishes
fox foxes
kiss kisses
octopus octopuses
radish radishes
watch watches
➡ 2.3. Również rzeczowniki zakończone na -o najczęściej przyjmują w liczbie mnogiej końcówkę -es.
singular (liczba pojedyncza) plural (liczba mnoga)
potato potatoes
tomato tomatoes
UWAGA:
piano pianos
photo photos
studio studios
➡ 2.4. Jeśli rzeczownik jest zakończony na -y, a przed tą literką występuje spółgłoska, to w liczbie mnogiej zastępujemy końcówkę -y końcówką -ies:
singular (liczba pojedyncza) plural (liczba mnoga)
city cities
dictionary dictionaries
family families
puppy puppies
➡ 2.5. Z kolei jeśli przed -y występuje samogłoska (a, e, i, o, u), to stosujemy zwykłą końcówkę -s tworząc liczbę mnogą:
singular (liczba pojedyncza) plural (liczba mnoga)
boy boys
day days
guy guys
key keys
➡ 2.6. W przypadku rzeczowników zakończonych na -f lub -fe, zastępujemy końcówkę rzeczownika końcówką -ves:
singular (liczba pojedyncza) plural (liczba mnoga)
leaf leaves
knife knives
scarf scarves
wife wives
➡ 2.7. Niektóre rzeczowniki w języku angielskim mają nieregularną liczbę mnogą i trzeba ją po prostu zapamiętać.
singular (liczba pojedyncza) plural (liczba mnoga)
child children
deer deer
fish fish
foot feet
goose geese
man men
mouse mice
person people
sheep sheep
tooth teeth
woman women
Po więcej wpisów z tej serii zapraszam tutaj – Egzamin ósmoklasisty z angielskiego.
Udanej nauki języka angielskiego i do zobaczenia w kolejnym wpisie! 🙂