Czasowniki modalne – Egzamin ósmoklasisty z języka angielskiego

Maj 22, 2023 Agata Pruszyńska

W poprzednim wpisie omawiałam stronę bierną w poszczególnych czasach gramatycznych obowiązujących na egzaminie ósmoklasisty. Dzisiaj przygotowałam dla Was kolejne ważne zagadnienie, a mianowicie czasowniki modalne (Modal Verbs). Omówię tylko te czasowniki modalne, które są wymagane na egzaminie ósmoklasisty z angielskiego. W dalszej części wpisu przedstawię:

  1. cechy czasowników modalnych,

  2. pytania z czasownikami modalnymi,

  3. przeczenia z czasownikami modalnymi,

  4. odmianę czasownika modalnego ‘have to’ w czasie Present Simple oraz Past Simple.

Po części teoretycznej zapraszam serdecznie na część praktyczną, czyli ćwiczenia, jakie dla Was przygotowałam. Gotowy zestaw ćwiczeń znajdziecie tutaj – Czasowniki modalne – Ćwiczenia.

 

1. Cechy czasowników modalnych

➡ Czasowniki modalne to takie czasowniki, po których stosujemy zawsze czasownik w formie podstawowej, czyli w bezokoliczniku.

➡ Czasowniki modalne nie odmieniają się przez osoby. Wyjątkiem jest czasownik modalny ‘have to’.

➡ Czasowniki modalne są używane w czasie teraźniejszym, a dotyczą teraźniejszości lub przyszłości. Wyjątkiem jest czasownik modalny ‘have to’, który odmienia się w czasie przeszłym.

➡ Czasowniki modalne obowiązujące na egzaminie ósmoklasisty to:

  • have to, must (musieć)

  • mustn’t (nie wolno mi)

  • should (mieć powinność)

  • can, could (móc, umieć, potrafić)

  • may, might (móc)

  • would like to (chciałbym)

 

I have to do my homework.
She must meet him. He’s a great man.
You mustn’t go out tonight.

They should have more leafy greens in their diet.
Peter can swim very well.
She could agree to go on a date with him.
Alice may help you with this project.
He might be in his office now.
They would like to invite him to their birthday party.

 

2. Pytania z czasownikami modalnymi

Pytania z czasownikami modalnymi tworzymy przez inwersję, czyli zamianę miejscami osoby z czasownikiem modalnym. Wyjątkiem jest czasownik ‘have to’, z którym pytania i przeczenia tworzymy według zasad obowiązujących w czasie Present Simple oraz Past Simple.

Must she meet him?
Should they have more leafy greens in their diet?
Can Peter swim very well?
Could she agree to go on a date with him?
May Alice help me with this project?
Might he be in his office now?
Would they like to invite him to their birthday party?

 

3. Przeczenia z czasownikami modalnymi

Przeczenia z czasownikami modalnymi tworzymy przez wstawienie słówka przeczącego ‘not’. Szczególną uwagę zwracam na czasownik modalny ‘mustn’t’, który wygląda jak przeczenie czasownika modalnego ‘must’, jednak jego znaczenie jest inne, ponieważ oznacza ‘nie wolno mi’.

must not (mustn’t) – nie wolno mi
should ≠ should not (shouldn’t)
can ≠ cannot (can’t)
could ≠ could not (couldn’t)
may ≠ may not
might ≠ might not
would like to ≠ would not like to (wouldn’t like to)

They shouldn’t have more leafy vegetables in their diet.
Peter can’t swim very well.
She couldn’t agree to go on a date with him.
Alice may not help me with this project.
He might not be in his office now.
They wouldn’t like to invite him for their birthday party.

 

Egzamin ósmoklasisty z języka angielskiego - Czasowniki modalne

 

4. Odmiana czasownika modalnego HAVE TO

Czasownik modalny ‘have to’ odmieniamy przez osoby w czasie Present Simple oraz Past Simple. Jego odmiana w tych czasach wygląda następująco:

PRESENT SIMPLE

W Present Simple czasownik ‘have to’ jest taki sam we wszystkich osobach, oprócz trzeciej osoby liczby pojedynczej (he, she, it), kiedy przyjmuje formę ‘has to’.

  1. I have to tidy up                                                      1. we have to tidy up

  2. you have to tidy up                                                 2. you have to tidy up

  3. he has to tidy up                                                     3. they have to tidy up

    she has to tidy up

    it has to tidy up

 

W pytaniach stosujemy operator ‘do / does’. ‘Does’ stosujemy tylko dla trzeciej osoby liczby pojedynczej. Wtedy wracamy również do podstawowej formy ‘have to’. Do wszystkich pozostałych osób stosujemy w pytaniach ‘do’.

  1. Do I have to tidy up …?                                            1. Do we have to tidy up …?

  2. Do you have to tidy up …?                                        2. Do you have to tidy up …?

  3. Does he have to tidy up …?                                      3. Do they have to tidy up …?

    Does she have to tidy up …?

    Does it have to tidy up …?

 

W przeczeniach stosujemy ‘don’t have to / doesn’t have to’. ‘Doesn’t have to’ stosujemy tylko do trzeciej osoby liczby pojedynczej (he, she, it). Do pozostałych osób stosujemy ‘don’t have to’.

  1. I don’t have to tidy up                                               1. we don’t have to tidy up

  2. you don’t have to tidy up                                          2. you don’t have to tidy up

  3. he doesn’t have to tidy up                                        3. they don’t have to tidy up

    she doesn’t have to tidy up

    it doesn’t have to tidy up

 

PAST SIMPLE

Forma przeszła czasownika czasownika ‘have to’, to ‘had to’ do wszystkich osób.

  1. I had to tidy up                                                          1. we had to tidy up

  2. you had to tidy up                                                     2. you had to tidy up

  3. he had to tidy up                                                       3. they had to tidy up

    she had to tidy up

    it had to tidy up

 

Pytania tworzymy przez ‘did’ a forma przeszła ‘had to’ wraca do formy podstawowej ‘have to’.

  1. Did I have to tidy up …?                                            1. Did we have to tidy up …?

  2. Did you have to tidy up …?                                       2. Did you have to tidy up …?

  3. Did he have to tidy up …?                                         3. Did they have to tidy up …?

    Did she have to tidy up …?

    Did it have to tidy up …?

 

Przeczenia w czasie przeszłym z czasownikiem modalnym ‘have to’ tworzymy przez ‘didn’t’, po którym stawiamy czasownik ‘have to’ w formie podstawowej.

  1. I didn’t have to tidy up                                              1. we didn’t have to tidy up

  2. you didn’t have to tidy up                                         2. you didn’t have to tidy up

  3. he didn’t have to tidy up                                           3. they didn’t have to tidy up

    she didn’t have to tidy up

    it didn’t have to tidy up

 

Mam nadzieję, że dzisiejszy wpis był dla Was przydatny i dzięki niemu temat czasowników modalnych stał Wam się bliższy. Więcej wpisów przygotowujących do egzaminu ósmoklasisty z angielskiego znajdziecie tutaj – Egzamin ósmoklasisty.

Udanej nauki angielskiego do egzaminu ósmoklasisty i do zobaczenia w kolejnym wpisie 🙂

 

O mnie

Jestem nauczycielem języka angielskiego. Na moim blogu znajdziesz wskazówki dotyczące efektywnej i skutecznej nauki angielskiego online. Ponadto będziesz miał możliwość ćwiczenia słownictwa oraz gramatyki. Staram się również wspomagać lektorów w ich codziennej pracy wymieniając się nawzajem doświadczeniami i poradami.

  • Archiwum

    Kategorie wpisów

    Zapisz się na newsletter

    Najczęściej czytane