Mowa zależna – Egzamin ósmoklasisty z języka angielskiego

Maj 24, 2023 Agata Pruszyńska

Seria wpisów przygotowujących do egzaminu ósmoklasisty z języka angielskiego rozkręciła się na moim blogu na dobre, dlatego dzisiaj zapraszam Was na kolejną dawkę wiedzy. W poprzednim wpisie omawiałam zdania warunkowe, a dziś przechodzę do jednego z najmniej lubianych zagadnień przez moich uczniów, a mianowicie mowy zależnej (Reported Speech). Mam nadzieję, że dzięki temu wpisowi lepiej zrozumiecie mowę zależną i spojrzycie na nią przychylniejszym okiem 🙂 W dzisiejszym wpisie omówię:

  1. czym jest mowa zależna,

  2. tworzenie zdań oznajmujących w mowie zależnej,

  3. tworzenie pytań w mowie zależnej,

  4. okoliczniki czasu w mowie zależnej.

Po części teoretycznej zapraszam Was na ćwiczenia, które dla Was przygotowałam, a znajdziecie je tutaj – Mowa zależna – Ćwiczenia.

 

1. Mowa zależna – Egzamin ósmoklasisty z angielskiego

Mowa zależna (Reported Speech) polega na relacjonowaniu czyjejś wypowiedzi, np. Chris powiedział, że chciałby umówić się z Alice. Z kolei mowa niezależna (Direct Speech) jest dosłownym przytoczeniem w formie cytatu, np. ‘Chciałbym umówić się z Alice’, powiedział Chris.

W mowie zależnej cofamy się o jeden czas, np. Present Simple zmieniamy na Past Simple, Present Perfect na Past Perfect. Ważne jest również dostosowanie osób oraz zaimków dzierżawczych i osobowych, gdy przechodzimy na mowę zależną.

Czasowniki używane w mowie zależnej to: say, tell, ask. Występują one w czasie przeszłym, np. on powiedział, że …, ona zapytała mnie, czy … . Po czasownikach ‘say’ i ‘ask’ nie musimy używać dopełnienia, czyli nie musimy wskazywać osoby, której coś powiedzieliśmy lub którą o coś zapytaliśmy. Z kolei po czasowniku ‘tell’ musimy zawsze używać dopełnienia.

say (to somebody)
tell somebody
ask (somebody)

He said (to me) he liked me.
He told me he liked me.
He asked (me) where Sue was.

 

 

2. Mowa zależna – Zdania oznajmujące

Poniżej prezentuję zmianę czasów o jeden do tyłu, która zachodzi w mowie zależnej. Słówko ‘that’ może być pomijane w mowie zależnej.

Direct Speech                                                       Reported Speech

Present Simple                                                     Past Simple
I am fond of new cars.                                          He said (that) he was fond of new cars.
I buy a new car.                                                    He said (that) he bought a new car.

 

Present Continuous                                             Past Continuous
I’m buying a new car.                                           He said (that) he was buying a new car.

 

Past Simple                                                          Past Perfect
I was fond of new cars.                                         He said (that) he had been fond of new cars.
I bought a new car.                                               He said (that) he had bought a new car.

 

Present Perfect                                                     Past Perfect
I have bought a new car.                                      He said (that) he had bought a new car.

 

Future Simple (will)                                             would
I will buy a new car.                                              He said (that) he would buy a new car.

 

can                                                                       could
He can buy a new car.                                           He could buy a new car.

 

must                                                                     had to
He must buy a new car.                                         He had to buy a new car.

 

Egzamin ósmoklasisty z języka angielskiego - Mowa zależna - Reported Speech

 

 

3. Mowa zależna – Pytania

Redagując pytania z mowy niezależnej na mowę zależną musimy pamiętać o cofnięciu czasu oraz przejściu z szyku pytania na szyk zdania oznajmującego.

Jeżeli pytanie rozpoczyna się od zaimka pytającego (np. what, where, when, why, who, how often, how long, how much / many, itd.), to używamy go w mowie zależnej. Jeżeli tego zaimka nie ma, to przechodząc na mowę zależną potrzebujemy słówka ‘if’, czyli ‘czy’.

 

Where do you live?                                                   He asked me where I lived.
What does she like doing?                                       He asked me what she liked doing.
What is he reading?                                                 He asked me what he was reading.
When did they leave?                                               He asked me when they had left.
Where are your children?                                         He asked me where my children were.

Is she ill?                                                                  He asked me if she was ill.
Does she go to school every day?                            He asked me if she went to school every day.
Are you listening to music?                                      He asked me if I was listening to music.
Have you ever been to Scotland?                             He asked me if I had ever been to Scotland.
Did you go to the club?                                            He asked me if I had gone to the club.
Were they at school?                                                He asked me if they had been at school.

 

 

4. Mowa zależna – Okoliczniki czasu

W mowie zależnej trzeba pamiętać również o dostosowaniu okoliczników czasu, ponieważ nasz punkt odniesienia się zmienia. Poniżej pokazane zostały okoliczniki czasu, które wymagają zmiany w mowie zależnej:

Direct Speech
Mowa niezależna
Reported Speech
Mowa zależna
today that day
tonight that night
now then
tomorrow the next day / the following day
next week / month / year the next week / month / year
the following week / month / year
yesterday the previous day / the day before
last week / month / year the previous week / month / year
the week / month / year before
a week / month / year ago a week / month / year before
here there
this that
these those

 

Mam nadzieję, że dzisiejszy wpis był dla Was pomocny. Po więcej wpisów przygotowujących do egzaminu ósmoklasisty koniecznie zajrzyjcie tutaj – Egzamin ósmoklasisty.

Udanej nauki angielskiego i powodzenia na egzaminie! 🙂

 

O mnie

Jestem nauczycielem języka angielskiego. Na moim blogu znajdziesz wskazówki dotyczące efektywnej i skutecznej nauki angielskiego online. Ponadto będziesz miał możliwość ćwiczenia słownictwa oraz gramatyki. Staram się również wspomagać lektorów w ich codziennej pracy wymieniając się nawzajem doświadczeniami i poradami.

  • Archiwum

    Kategorie wpisów

    Zapisz się na newsletter

    Najczęściej czytane