Jak uzyskać wysoki wynik na egzaminie LCCI?
Czerwiec 5, 2017 Agata Pruszyńska
Egzamin LCCI English for Business (EFB) jest najczęściej zdawanym egzaminem sprawdzającym znajomość języka angielskiego biznesowego. Więcej o samym egzaminie, zasadach oceniania i innych podstawowych informacjach, dowiesz się tutaj – egzamin LCCI. Jeżeli jesteśmy zainteresowani wysokim wynikiem na egzaminie, to powinniśmy się dobrze do niego przygotować. Poniżej prezentujemy kilka kroków, które na w tym pomogą.
-
Odpowiednio dobrany podręcznik do nauki języka angielskiego biznesowego
Do nauki warto wybrać dobry podręcznik do nauki języka angielskiego biznesowego. Głównym zadaniem podręcznika wiodącego jest rozbudowanie naszego słownictwa w taki sposób, żebyśmy byli w stanie prawidłowo je stosować. Wśród wartych polecenia pozycji możemy wymienić:
-
Market Leader, autorzy: David Cotton, David Falvey, Simon Kent, Nina O’Driscoll, wydawnictwo Pearson
-
New Insights into Business, autorzy: Graham Tullis, Tonya Trappe, wydawnictwo Longman
-
Intelligent Business, autorzy: Irene Barrall, Christine Johnson, Tonya Trappe, Graham Tullis, wydawnictwo Pearson
-
The Business 2.0, autorzy: John Allison, Paul Emmerson, wydawnictwo Macmillan
Podręczniki poruszają tematy z zakresu m.in.: handlu, produkcji i sprzedaży, zatrudnienia, finansów, marketingu, zarządzania przedsiębiorstwem, prowadzenia negocjacji. Zawierają szereg ciekawych artykułów oraz nagrań CD. Omawiają również najważniejsze struktury gramatyczne używane w komunikacji biznesowej.
Literaturą uzupełniającą, która uporządkuje nasze słownictwo biznesowe może być:
– Business Vocabulary in Use, autor: Bill Mascull, wydawnictwo Cambridge University Press
– Business English, Teksty i nagrania z ćwiczeniami, Przygotowanie do egzaminów LCCI, autorzy: Victoria Atkinson, Kevin Hadley, Victoria Jones, Ewa Kędzierska, wydawnictwo Edgard.
-
Książki kształcące umiejętności pisania korespondencji biznesowej
Poza podręcznikiem wiodącym potrzebne będą książki, które pokażą nam jak poprawnie pisać poszczególne formy wypowiedzi pisemnej:
-
LCCI English for Business, Testbuilder, autorzy: Vicki Lywood Last (level 1), Colin Payton (level 2), Peter Leggott (level 3), Macmillan
-
Business letters, Barbara Pawłowska, PWE
-
Commercial Correspondence, A. Ashley, Oxford University Press
Pierwsza pozycja zawiera przykładowe arkusze egzaminacyjne z lat ubiegłych. Każde zadanie jest dokładnie wytłumaczone, opisane oraz uzupełnione modelową formą odpowiedzi. Dodatkowo książka zawiera szereg cennych uwag do poszczególnych zadań oraz ćwiczenia uzupełniające. Książka przygotowuje zarówno do obowiązkowej części pisemnej egzaminu LCCI (Reading & Writing) oraz do części ustnej (Speaking) i części na rozumienie ze słuchu (Listening).
Druga pozycja – Business Letters omawia wszystkie najważniejsze rodzaje listów biznesowych, przedstawia układ graficzny każdego listu oraz jego wszystkie niezbędne elementy. Ponadto w książce znajdziemy wiele użytecznych, gotowych zwrotów, które z powodzeniem możemy stosować w naszych listach. Książka kształci umiejętność pisania różnego rodzaju listów biznesowych przez szereg dodatkowych zadań pisemnych.
Trzecia pozycja – Commercial Correspondence zawiera różnego rodzaju komunikację biznesową od listów biznesowych, faksów, zapytań ofertowych, ubezpieczeń, ofert, wysyłek towaru po memoranda i raporty. To właśnie te dwie ostatnie formy są kluczowe dla osób zdających egzamin LCCI na poziomie 3. W książce znajdziemy krótkie wprowadzenie, czym jest raport oraz memorandum, czyli notatka służbowa. Następnie zapoznamy się z ich układem graficznym oraz treścią, jaka powinna się w nich znaleźć. Na koniec będziemy mieć okazję zapoznać się z kilkoma przykładami oraz krótkimi zadaniami do nich.
-
Regularna i systematyczna nauka
To podstawa w przygotowaniu do jakiegokolwiek egzaminu językowego. Jeżeli przygotowujemy się samodzielnie, to warto wybrać stałe dni tygodnia i godziny, w których będziemy się uczyć. Naukę można rozplanować wcześniej z podziałem na poszczególne dni, tygodnie i miesiące. Zanim przystąpimy do nauki, należy zastanowić się, ile czasu łącznie będziemy potrzebować na przygotowanie się. Jest to sprawa indywidualna, wiadomo jednak, że im więcej tego czasu będziemy mieć, tym lepiej dla nas. Po dokonaniu orientacyjnych obliczeń, należy dołożyć do niego dodatkowe 2-3 tygodnie. Taki zapas warto mieć w zanadrzu na różne, nieoczekiwane sytuacje, które uniemożliwią nam chwilowo naukę i przygotowania. Każdą pojedynczą lekcję warto zaplanować pod względem tego, co dokładnie chcemy na niej przerobić. Taki plan pozwoli nam na realizację mniejszych celów, np. pełnej jednostki lekcyjnej z książki, opanowania zwrotów niezbędnych w listach, słownictwa z danej tematyki itd.
-
Ćwiczenie pisemnych form wypowiedzi wymaganych na egzaminie
Trening czyni mistrza – aby poczuć się pewnie w pisaniu korespondencji biznesowej, musimy ją po prostu wielokrotnie ćwiczyć. Po pewnym czasie dojdziemy do dużej wprawy, która pozwoli nam na szybkie i sprawne przelewanie naszych myśli na papier. Jest to bardzo ważne podczas egzaminu LCCI, ponieważ czas przeznaczony na cały egzamin jest mocno ograniczony. Kandydat oprócz umiejętności pisania korespondencji biznesowej musi wykazać się dobrą organizacją swojej pracy, planowaniem oraz biegłością w przekształcaniu tekstu i wyłapywaniu z niego najważniejszych informacji. Najlepiej ćwiczyć na podstawie arkuszy egzaminacyjnych z zeszłych lat oraz korzystając z książek poświęconych listom biznesowym i raportom.
-
Czytanie czasopism i portali poświęconych tematom biznesowym
To dodatkowe zajęcie, dzięki któremu będziemy na bieżąco ze sprawami gospodarczymi i poszerzymy nasze słownictwo biznesowe. Szczególnie polecam je osobom przystępującym do części ustnej na egzaminie LCCI. Kandydaci uczestniczący w tej części są proszeni o udział w dyskusji na jeden z wybranych przez egzaminatora tematów. Tematy dotyczą bieżących kwestii gospodarczych Polski, dlatego warto być z nimi na bieżąco. Wśród czasopism wartych polecenia możemy wymienić: Business English Magazine, Warsaw Business Journal, The Economist, The Guardian.