Egzamin ósmoklasisty z angielskiego – Tworzenie i stopniowanie przysłówków (A2/B1)
Czerwiec 29, 2024 Agata Pruszyńska
Zapraszam na kolejny wpis z angielskiej gramatyki z serii przygotowującej do egzaminu ósmoklasisty z języka angielskiego. Cała seria wpisów przygotowuje kompleksowo do egzaminu pod kątem słownictwa oraz zagadnień gramatycznych wymaganych na egzaminie.
W poprzednim wpisie z tej serii omówiłam zdania okolicznikowe i zdania względne. W dzisiejszym wpisie z kolei omówię:
-
tworzenie przysłówków,
-
stopniowanie przysłówków,
-
so & such,
-
enough & too,
-
zdania wykrzyknikowe z what & how.
Po części teoretycznej zapraszam Was na ćwiczenia, które znajdziecie tutaj – Egzamin ósmoklasisty – Przysłówki – Ćwiczenia.
Mam nadzieję, że ta seria wpisów pomoże Wam przygotować się samodzielnie do egzaminu. Oprócz samodzielnej nauki polecam również kurs przygotowujący do egzaminu ósmoklasisty z angielskiego, na którym przerobicie cały materiał wymagany na egzaminie pod okiem doświadczonego nauczyciela języka angielskiego.
1. Egzamin ósmoklasisty z angielskiego – Tworzenie przysłówków
➡ Przysłówki w języku angielskim tworzymy od przymiotników przez dodanie końcówki -ly:
awful – awfully
bad – badly
careful – carefully
dangerous – dangerously
fluent – fluently
loud – loudly
slow – slowly
sudden – suddenly
wonderful – wonderfully
➡ Jeśli przymiotnik kończy się na literę -y, to pozbywamy się tej końcówki i zastępujemy ją końcówką -ily:
angry – angrily
easy – easily
happy – happily
healthy – healthily
heavy – heavily
lucky – luckily
➡ Przysłówek od przymiotnika ‘good’ to ‘well’.
good – well (dobry – dobrze)
➡ Czasami przymiotniki i przysłówki mają tę samą formę.
early – early (wczesny – wcześnie)
far – far (daleki – daleko)
fast – fast (szybki – szybko)
hard – hard (ciężki, trudny – ciężko, trudno)
late – late (późny – późno)
little – little (mały – mało)
near – near (bliski – blisko)
Christina gets up early every day.
This restaurant is far from our house.
Thomas runs very fast.
John has worked hard recently.
It’s late. We should go home.
We’ve got little time. Hurry up!
We live near to our parents.
2. Egzamin ósmoklasisty z angielskiego – Stopniowanie przysłówków
➡ Przysłówki w języku angielskim stopniujemy używając słówka ‘more’ w stopniu wyższym (comparative) oraz słówka ‘the most’ w stopniu najwyższym (superlative).
Przysłówek Stopień wyższy Stopień najwyższy
carefully more carefully the most carefully
dangerously more dangerously the most dangerously
happily more happily the most happily
loudly more loudly the most loudly
➡ Przysłówki, które są także przymiotnikami, stopniujemy tak jak przymiotniki:
Przymiotnik / Przysłówek Stopień wyższy Stopień najwyższy
early earlier the earliest
fast faster the fastest
hard harder the hardest
late later the latest
near nearer the nearest
➡ Niektóre przysłówki są stopniowane nieregularnie:
Przysłówek Stopień wyższy Stopień najwyższy
a lot of / much / many more the most
badly worse the worst
far further / farther the furthest / the farthest
little less the least
well better the best
3. Egzamin ósmoklasisty z angielskiego – so & such
➡ Stosujemy ‘so’ (tak, taki) z przymiotnikami i przysłówkami, aby wzmocnić ich znaczenie.
so + adjective / adverb
She is so beautiful.
The cake is so delicious.
He is so handsome and tall.
Your house is so big.
He drives so carefully.
They cook so well.
It is raining so heavily.
My child behaved so badly last night.
➡ Stosujemy ‘such’ (taki) z rzeczownikami niepoliczalnymi w liczbie pojedynczej i z rzeczownikami w liczbie mnogiej. Przed rzeczownikiem dodatkowo może stać przymiotnik.
such + noun
I hate such weather.
You shouldn’t read such books.
such + adjective + noun
It was such terrible food.
You have such well-behaved children.
They are such great actors.
➡ Stosujemy ‘such a / an’ przed rzeczownikami policzalnymi w liczbie pojedynczej. Dodatkowo przed rzeczownikiem może stać przymiotnik.
such + a / an + noun
She is such an amazing pianist.
Thomas is such a helpful neighbour.
such + a / an + adjective + noun
It was such an interesting story.
Mobile phone is such a terrific device.
4. Egzamin ósmoklasisty z angielskiego – enough & too
➡ Słówko ‘enough’ (wystarczająco, dość) stawiamy w zdaniach po przymiotnikach i przysłówkach lub przed rzeczownikami.
adjective / adverb + enough
This food isn’t fresh enough to eat.
Luke is strong enough to help me move my wardrobe.
Susan is tall enough to be a model.
You haven’t studied hard enough.
I’m afraid they don’t eat healthily enough.
enough + noun
I don’t have enough money to buy a new computer game.
We have enough space in our house for a few guests.
Do you have enough time to help me fix a dripping tap?
I don’t get enough sleep because I have a baby.
There are enough people to play volleyball.
➡ Słówko ‘too’ (zbyt) stawiamy w zdaniach przed przymiotnikami lub przysłówkami.
too + adjective / adverb
It’s too hot here for me.
You are driving too dangerously.
These bags are too heavy for me.
She is too lazy to find a job.
They were too tired to visit us yesterday.
5. Egzamin ósmoklasisty z angielskiego – what & how
Zdania wykrzyknikowe w języku angielskim tworzymy ze słówkami ‘what’ oraz ‘how’.
‘What’ używamy z przymiotnikiem i następującym po nim rzeczownikiem.
‘How’ używamy z przymiotnikiem.
What + (a / an) + adjective + noun
What excellent food! (Jakie znakomite jedzenie!)
What a fabulous dress! (Jaka fantastyczna sukienka!)
What a great solution! (Jakie świetne rozwiązanie!)
What a pity! = What a shame! (Jaka szkoda!)
How + adjective
How amazing! (Ależ to niezwykłe!)
How annoying! (Ależ to irytujące!)
How interesting! (Ależ to interesujące!)
Mam nadzieję, że dzisiejszy wpis Wam się spodobał i był dla Was użyteczny. Po więcej wpisów z tej serii zapraszam tutaj – Egzamin ósmoklasisty z angielskiego.
Udanej nauki języka angielskiego i do zobaczenia w kolejnym wpisie! 🙂