Egzamin ósmoklasisty z angielskiego – Tworzenie i stopniowanie przysłówków (A2/B1)

Czerwiec 29, 2024 Agata Pruszyńska

Zapraszam na kolejny wpis z angielskiej gramatyki z serii przygotowującej do egzaminu ósmoklasisty z języka angielskiego. Cała seria wpisów przygotowuje kompleksowo do egzaminu pod kątem słownictwa oraz zagadnień gramatycznych wymaganych na egzaminie.

W poprzednim wpisie z tej serii omówiłam zdania okolicznikowe i zdania względne. W dzisiejszym wpisie z kolei omówię:

  1. tworzenie przysłówków,

  2. stopniowanie przysłówków,

  3. so & such,

  4. enough & too,

  5. zdania wykrzyknikowe z what & how.

Po części teoretycznej zapraszam Was na ćwiczenia, które znajdziecie tutaj – Egzamin ósmoklasisty – Przysłówki – Ćwiczenia.

Mam nadzieję, że ta seria wpisów pomoże Wam przygotować się samodzielnie do egzaminu. Oprócz samodzielnej nauki polecam również kurs przygotowujący do egzaminu ósmoklasisty z angielskiego, na którym przerobicie cały materiał wymagany na egzaminie pod okiem doświadczonego nauczyciela języka angielskiego.

 

 

1. Egzamin ósmoklasisty z angielskiego – Tworzenie przysłówków

➡ Przysłówki w języku angielskim tworzymy od przymiotników przez dodanie końcówki -ly:

awful – awfully
bad – badly
careful – carefully
dangerous – dangerously
fluent – fluently
loud – loudly
slow – slowly
sudden – suddenly
wonderful – wonderfully

 

➡ Jeśli przymiotnik kończy się na literę -y, to pozbywamy się tej końcówki i zastępujemy ją końcówką -ily:

angry – angrily
easy – easily
happy – happily
healthy – healthily
heavy – heavily
lucky – luckily

 

➡ Przysłówek od przymiotnika ‘good’ to ‘well’.

good – well (dobry – dobrze)

 

➡ Czasami przymiotniki i przysłówki mają tę samą formę.

early – early (wczesny – wcześnie)
far – far (daleki – daleko)
fast – fast (szybki – szybko)
hard – hard (ciężki, trudny – ciężko, trudno)
late – late (późny – późno)
little – little (mały – mało)
near – near (bliski – blisko)

Christina gets up early every day.
This restaurant is far from our house.

Thomas runs very fast.
John has worked hard recently.
It’s late. We should go home.
We’ve got little time. Hurry up!
We live near to our parents.

 

 

2. Egzamin ósmoklasisty z angielskiego – Stopniowanie przysłówków

➡ Przysłówki w języku angielskim stopniujemy używając słówka ‘more’ w stopniu wyższym (comparative) oraz słówka ‘the most’ w stopniu najwyższym (superlative).

Przysłówek                                     Stopień wyższy                          Stopień najwyższy

carefully                                         more carefully                           the most carefully
dangerously                                   more dangerously                      the most dangerously
happily                                           more happily                              the most happily
loudly                                             more loudly                                the most loudly

 

➡ Przysłówki, które są także przymiotnikami, stopniujemy tak jak przymiotniki:

Przymiotnik / Przysłówek               Stopień wyższy                          Stopień najwyższy

early                                               earlier                                        the earliest
fast                                                 faster                                         the fastest
hard                                               harder                                         the hardest
late                                                later                                            the latest
near                                               nearer                                         the nearest

 

➡ Niektóre przysłówki są stopniowane nieregularnie:

Przysłówek                                    Stopień wyższy                          Stopień najwyższy

a lot of / much / many                  more                                          the most
badly                                             worse                                         the worst
far                                                 further / farther                         the furthest / the farthest
little                                              less                                            the least
well                                               better                                         the best

 

Egzamin ósmoklasisty z angielskiego - Tworzenie i stopniowanie przysłówków

 

 

3. Egzamin ósmoklasisty z angielskiego – so & such

➡ Stosujemy ‘so’ (tak, taki) z przymiotnikami i przysłówkami, aby wzmocnić ich znaczenie.

so + adjective / adverb

She is so beautiful.
The cake is so delicious.
He is so handsome and tall.
Your house is so big.

He drives so carefully.
They cook so well.
It is raining so heavily.
My child behaved so badly last night.

 

➡ Stosujemy ‘such’ (taki) z rzeczownikami niepoliczalnymi w liczbie pojedynczej i z rzeczownikami w liczbie mnogiej. Przed rzeczownikiem dodatkowo może stać przymiotnik.

such + noun

I hate such weather.
You shouldn’t read such books.

such + adjective + noun

It was such terrible food.
You have such well-behaved children.
They are such great actors.

 

➡ Stosujemy  ‘such a / an’ przed rzeczownikami policzalnymi w liczbie pojedynczej. Dodatkowo przed rzeczownikiem może stać przymiotnik.

such + a / an + noun

She is such an amazing pianist.
Thomas is such a helpful neighbour.

 

such + a / an + adjective + noun

It was such an interesting story.
Mobile phone is such a terrific device.

 

 

4. Egzamin ósmoklasisty z angielskiego – enough & too

➡ Słówko ‘enough’ (wystarczająco, dość) stawiamy w zdaniach po przymiotnikach i przysłówkach lub przed rzeczownikami.

adjective / adverb + enough

This food isn’t fresh enough to eat.
Luke is strong enough to help me move my wardrobe.
Susan is tall enough to be a model.
You haven’t studied hard enough.
I’m afraid they don’t eat healthily enough.

 

enough + noun

I don’t have enough money to buy a new computer game.
We have enough space in our house for a few guests.
Do you have enough time to help me fix a dripping tap?
I don’t get enough sleep because I have a baby.
There are enough people to play volleyball.

 

➡ Słówko ‘too’ (zbyt) stawiamy w zdaniach przed przymiotnikami lub przysłówkami.

too + adjective / adverb

It’s too hot here for me.
You are driving too dangerously.
These bags are too heavy for me.
She is too lazy to find a job.
They were too tired to visit us yesterday.

 

 

5. Egzamin ósmoklasisty z angielskiego – what & how

Zdania wykrzyknikowe w języku angielskim tworzymy ze słówkami ‘what’ oraz ‘how’.
‘What’ używamy z przymiotnikiem i następującym po nim rzeczownikiem.
‘How’ używamy z przymiotnikiem.

What + (a / an) + adjective + noun

What excellent food! (Jakie znakomite jedzenie!)
What a fabulous dress! (Jaka fantastyczna sukienka!)
What a great solution! (Jakie świetne rozwiązanie!)
What a pity! = What a shame! (Jaka szkoda!)

 

How + adjective

How amazing! (Ależ to niezwykłe!)
How annoying! (Ależ to irytujące!)
How interesting! (Ależ to interesujące!)

 

Mam nadzieję, że dzisiejszy wpis Wam się spodobał i był dla Was użyteczny. Po więcej wpisów z tej serii zapraszam tutaj – Egzamin ósmoklasisty z angielskiego.

Udanej nauki języka angielskiego i do zobaczenia w kolejnym wpisie! 🙂

 

O mnie

Jestem nauczycielem języka angielskiego. Na moim blogu znajdziesz wskazówki dotyczące efektywnej i skutecznej nauki angielskiego online. Ponadto będziesz miał możliwość ćwiczenia słownictwa oraz gramatyki. Staram się również wspomagać lektorów w ich codziennej pracy wymieniając się nawzajem doświadczeniami i poradami.

  • Archiwum

    Kategorie wpisów

    Zapisz się na newsletter

    Najczęściej czytane