Czytanie i słuchanie na egzaminie ósmoklasisty z angielskiego – Strategie egzaminacyjne

Maj 28, 2023 Agata Pruszyńska

Dzisiaj zapraszam Was na ostatni wpis z serii wpisów przygotowujących do egzaminu ósmoklasisty z języka angielskiego. Do tej pory udało nam się przerobić: czasy gramatyczne, czasowniki frazowe, wyrażenia przyimkowe, najpopularniejsze kolokacje, funkcje językowe, pisanie e-maila, stronę bierną, czasowniki modalne, składnię czasowników, zdania warunkowe, mowę zależną oraz przydatne przymiotniki. Po wszystkie wpisy przygotowujące do egzaminu ósmoklasisty z angielskiego zapraszam tutaj – Egzamin ósmoklasisty.

W dzisiejszym wpisie omówię typy zadań na rozumienie tekstu czytanego oraz rozumienie ze słuchu na egzaminie ósmoklasisty, a także strategie egzaminacyjne odnośnie czytania i słuchania. Mam nadzieję, że te wskazówki okażą się dla Was pomocne. Pamiętajcie proszę, żeby nigdy nie zostawiać żadnego pytania bez odpowiedzi. Nawet jak nie jesteście pewni, to lepiej zaznaczyć cokolwiek niż pozostawić puste miejsce.

 

Typy zadań – czytanie na egzaminie ósmoklasisty z angielskiego

Na egzaminie ósmoklasisty występują cztery zadania na sprawdzenie umiejętności czytania ze zrozumieniem:

  • W zad. 7 mamy cztery krótkie teksty i po jednym pytaniu do każdego tekstu z trzema wariantami odpowiedzi: A, B, C.

  • Zad. 8 to tekst, z którego wycięto trzy zdania. Spośród czterech podanych zdań (A-D), dopasować zdania do odpowiednich luk. Jedno zdanie jest podane dodatkowo i nie pasuje do żadnej luki.

  • W zad. 9 mamy trzy krótkie teksty (tekst A, tekst B, tekst C) o podobnej tematyce (np. trzy oferty kursów dla dzieci, trzy rodzaje roślin ogrodowych, itd.) oraz cztery zdania, do których musimy dopasować jeden z tekstów A, B, C.

  • W zad. 10 są dwa teksty. Pierwszy tekst jest najczęściej jakąś ofertą lub broszurką napisaną w języku angielskim. Na jego podstawie napisany jest drugi tekst – e-mail do kolegi w języku polskim. W e-mailu znajdują się luki, które należy uzupełnić w języku polskim korzystając z tekstu pierwszego.

 

Strategie egzaminacyjne na czytanie na egzaminie ósmoklasisty

➡ Czasu na egzaminie jest naprawdę dużo, dlatego nie spieszcie się z odpowiedziami. Na spokojnie przeczytajcie teksty dwa razy lub więcej, jeśli będzie taka potrzeba.

➡ W zad. 7 zwróćcie uwagę na odpowiedzi, które są podchwytliwe. W trzech wariantach odpowiedzi (A, B, C) znajdziecie wzmianki poruszane w tekście, ale nie wszystkie są istotne z punktu widzenia pytania lub też nie są one prawdziwe.

➡ W zad. 8 w tekście z lukami i brakującymi fragmentami zdań, zwróćcie uwagę na zdanie poprzedzające lukę oraz zdanie następujące po luce. Zdanie brakujące musi być w jakiś sposób powiązane  z tymi zdaniami.

➡ W zad. 9 poszukajcie konkretnych i jednoznacznych informacji, które potwierdzą dane  stwierdzenie. Nie dopowiadajcie sobie sam informacji, których nie ma w tekście, a które intuicyjnie by pasowały.

 W zad. 10 udzielajcie jak najbardziej precyzyjnych i wyczerpujących odpowiedzi. Zwróćcie uwagę na szczegóły.

➡ Zanim zabierzecie się za dokładne i skrupulatne czytanie, zapoznajcie się gruntownie z pytaniami, które naprowadzą Was na informacje, których będziecie musieli poszukać w tekście.

➡ Tytuł tekstu jest istotny, ponieważ przedstawia tematykę danego tekstu.

➡ Po przeczytaniu pytania i wariantów odpowiedzi nie zakładajcie podświadomie poprawnej odpowiedzi. Prowadzi to bowiem najczęściej do błędnych założeń. Skupcie się tylko na tych informacjach, które są zawarte w tekście. Kierujcie się tylko nimi przy wyborze poprawnej odpowiedzi.

 

Egzamin ósmoklasisty z języka angielskiego - Czytanie i słuchanie - Strategie egzaminacyjne

 

 

Typy zadań – słuchanie na egzaminie ósmoklasisty z angielskiego

Egzamin ósmoklasisty obejmuje cztery zadania sprawdzające umiejętności rozumienia ze słuchu. Wszystkie nagrania na egzaminie są odtwarzane dwukrotnie.

  • W zad. 1 słuchamy 5 różnych tekstów, do których mamy po jednym pytaniu z trzema wariantami odpowiedzi: A, B, C

  • W zad. 2 wysłuchujemy 4 wypowiedzi na jeden określony w zadaniu temat i do każdej wypowiedzi musimy wybrać odpowiadające jej zdanie A-E.

  • W zad. 3 słuchamy wywiadu i na jego podstawie musimy uzupełnić luki w zdaniach odpowiednimi wyrazami.

  • W zad. 4 słuchamy czterech wypowiedzi na dany temat. Do każdej wypowiedzi wybieramy odpowiednią reakcję A-E. W tym zadaniu oprócz umiejętności rozumienia ze słuchu jest również sprawdzana znajomość funkcji językowych.

 

Strategie egzaminacyjne na słuchanie na egzaminie ósmoklasisty

➡ Dokładnie zapoznajcie się z treścią polecenia oraz pytaniami i wariantami odpowiedzi w zadaniu. Pytania naprowadzą Was na istotne informacje które musicie wyłapać z nagrania. Warto podkreślić sobie w tekście kluczowe słowa i wyrażenia.

➡ Postarajcie się maksymalnie skupić przed i podczas odsłuchania nagrania.

➡ Niektóre informacje są podawane dla zmylenia, dlatego zachowajcie czujność.

➡ Wybierajcie odpowiedzi, które są najbliżej zgodności z nagraniem. Nie zaznaczajcie odpowiedzi, które intuicyjnie wydają Wam się prawidłowe. Trzymajcie się ściśle tylko tych informacji, które są na nagraniu.

➡ Jeżeli nie jesteście pewni odpowiedzi, to zaznaczcie dwie nad którymi się wahacie, a odsłuchanie nagrania po raz drugi powinno pomóc Wam podjąć właściwą decyzję.

➡ W arkuszu egzaminacyjnym możecie robić sobie notatki, które mogą Wam pomóc lub naprowadzić Was na poprawną odpowiedź. Arkusz egzaminacyjny nie podlega ocenie. Liczy się tylko karta odpowiedzi na końcu arkusza.

➡ W zad. 3 postarajcie się o jak najbardziej precyzyjne odpowiedzi. Zwróćcie uwagę na poprawny zapis wyrazów.

 

Na koniec polecam Wam ćwiczenie umiejętności czytania i rozumienia ze słuchu na arkuszach egzaminacyjnych z ubiegłych lat, które są publikowane na stronie Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.

Udanej nauki do egzaminu ósmoklasisty i powodzenia na egzaminie!

 

O mnie

Jestem nauczycielem języka angielskiego. Na moim blogu znajdziesz wskazówki dotyczące efektywnej i skutecznej nauki angielskiego online. Ponadto będziesz miał możliwość ćwiczenia słownictwa oraz gramatyki. Staram się również wspomagać lektorów w ich codziennej pracy wymieniając się nawzajem doświadczeniami i poradami.

  • Archiwum

    Kategorie wpisów

    Zapisz się na newsletter

    Najczęściej czytane