Czasownik modalny can – Angielski od podstaw
Luty 8, 2023 Agata Pruszyńska
W ostatnim wpisie z serii Angielski od podstaw mieliście okazję zapoznać się z podstawowymi czasownikami w języku angielskim. Dzisiaj pozostajemy w temacie angielskich czasowników, ale zajmiemy się nimi bardziej od strony gramatycznej. Dzisiejszy wpis rozpoczyna serię kilku wpisów poświęconych czasownikom modalnym w języku angielskim. Pierwszym czasownikiem modalnym, który będę omawiać jest czasownik ‘can’ (potrafić, umieć, móc). Używamy go do opisywania umiejętności i zdolności. W dzisiejszym wpisie przejdziemy przez odmianę czasownika modalnego ‘can’ w:
-
zdaniach twierdzących,
-
zdaniach przeczących,
-
pytaniach,
-
krótkich odpowiedziach,
-
pytaniach z who & what.
Pod koniec wpisu znajdziecie również infografiki z czasownikami, które często występują z czasownikiem modalnym ‘can’. Po wpisie teoretycznym zapraszam Was na ćwiczenia, które przygotowałam. Znajdziecie je tutaj – Czasownik can – Ćwiczenia.
Odmiana czasownika modalnego CAN
1. Zdania twierdzące
Odmiana czasownika ‘can’ przez osoby jest bardzo prosta, ponieważ do każdej osoby stosujemy jedną i tą samą formę czasownika, a mianowicie ‘can’. Po czasowniku modalnym ‘can’ często stawiamy jeszcze jeden czasownik, który opisuje naszą zdolność, umiejętność. Ten czasownik jest zawsze w bezokoliczniku, czyli w podstawowej formie, która jest taka sama dla każdej osoby.
Liczba pojedyncza Liczba mnoga
-
I can – ja potrafię 1. we can – my potrafimy
-
you can – ty potrafisz 2. you can – wy potraficie
-
he can – on potrafi 3. they can – oni, one potrafią
she can – ona potrafi
it can – ono potrafi
I can ride a bike. – Ja potrafię jeździć na rowerze.
You can cook. – Ty potrafisz / Wy potraficie gotować.
He can speak German. – On potrafi mówić po niemiecku.
She can play the piano. – Ona potrafi grać na pianinie.
It can fly. – Ono potrafi latać.
We can skate. – My potrafimy jeździć na łyżwach.
They can swim. – Oni potrafią pływać.
2. Zdania przeczące
Zdania przeczące z czasownikiem modalnym ‘can’ tworzymy w bardzo prosty sposób wstawiając słówko ‘not’. Forma skrócona wygląda tak – can’t, z kolei forma długa – can not.
Liczba pojedyncza Liczba mnoga
-
I can’t (= I can not) 1. we can’t (= we can not)
-
you can’t (= you can not) 2. you can’t (= you can not)
-
he can’t (= he can not) 3. they can’t (=they can not)
she can’t (= she can not)
it can’t (= it can not)
I can’t climb. – Nie potrafię się wspinać.
You can’t ski. – Ty nie potrafisz / Wy nie potraficie jeździć na nartach.
He can’t drive a car. – On nie potrafi prowadzić samochodu.
She can’t ride a horse. – Ona nie potrafi jeździć na koniu.
It can’t write. – Ono nie potrafi pisać.
We can’t dance. – My nie potrafimy tańczyć.
They can’t speak English. – Oni nie potrafią mówić po angielsku.
3. Pytania
Pytania z czasownikiem modalnym ‘can’ tworzymy przez tzw. inwersję, czyli zamianę miejscami osoby z czasownikiem ‘can’.
Liczba pojedyncza Liczba mnoga
-
Can I …? 1. Can we …?
-
Can you …? 2. Can you …?
-
Can he …? 3. Can they …?
Can she …?
Can it …?
Can I make a snowman? – Czy ja potrafię ulepić bałwana?
Can you jump? – Czy ty potrafisz / wy potraficie skakać?
Can he play cards? – Czy on potrafi grać w karty?
Can she paint? – Czy ona potrafi malować?
Can it read? – Czy ono potrafi czytać?
Can we sing? – Czy my potrafimy śpiewać?
Can they take a photo? – Czy oni potrafią zrobić zdjęcie?
4. Krótkie odpowiedzi
Na podane wyżej pytania możemy odpowiedzieć krótko twierdząco (np. Yes, I can) lub przecząco (No, I can’t).
Liczba pojedyncza Liczba mnoga
-
Yes, I can. / No, I can’t. 1. Yes, we can. / No, we can’t.
-
Yes, you can. / No, you can’t. 2. Yes, you can. / No, you can’t.
-
Yes, he can. / No, he can’t. 3. Yes, they can. / No, they can’t.
Can I make a snowman? – Yes, I can. / No, I can’t.
Can you jump? – Yes, you can. / No, you can’t.
Can he play cards? – Yes, he can. / No, he can’t.
Can she paint? – Yes, she can. / No, she can’t.
Can it read? – Yes, it can. / No, it can’t.
Can we sing? – Yes, we can. / No, we can’t.
Can they take a photo? – Yes, they can. / No, they can’t.
5. Pytania z who & what
Pytania z czasownikiem modalnym ‘can’ mogą rozpoczynać się od zaimków pytających, np. who? (kto?) lub what? (co?). Te zaimki pytające stawiamy na początku pytania.
Pytanie z zaimkiem ‘who’ jest tzw. pytaniem o podmiot / osobę. Nie wiemy kto coś potrafi, ale pytamy o to, dlatego w pytaniu nie mamy podmiotu / osoby.
Who can swim? – Kto potrafi pływać?
Who can fly? – Kto potrafi latać?
Who can read? – Kto potrafi czytać?
Who can cook? – Kto potrafi gotować?
Who can run? – Kto potrafi biegać?
W przypadku pytań z zaimkiem pytającym ‘what’ stosujemy inwersję, którą przedstawiłam w punkcie 3.
What can you do? – Co ty potrafisz / wy potraficie robić?
What can she do? – Co ona potrafi robić?
What can Robert do? – Co Robert potrafi robić?
What can they do? – Co oni potrafią robić?
Czasowniki często występujące z czasownikiem modalnym CAN
. speak German speak English cook study = learn
. fly drive a car dance climb
. paint play cards make a snowman jump
. ride a bike ride a horse play the piano read a book
. sing ski skate run
. take a photo write swim
Słowniczek – Glossary:
-
speak German – mówić po niemiecku
-
speak English – mówić po angielsku
-
cook – gotować
-
study = learn – uczyć się
-
fly – latać
-
drive a car – jeździć samochodem
-
dance – tańczyć
-
climb – wspinać się
-
paint – malować
-
play cards – grać w karty
-
make a snowman – ulepić bawłana
-
jump – skakać
-
ride a bike – jeździć na rowerze
-
ride a horse – jeździć na koniu
-
play the piano – grać na pianinie
-
read a book – czytać książkę
-
sing – śpiewać
-
ski – jeździć na nartach
-
skate – jeździć na łyżwach
-
run – biegać
-
take a photo – zrobić zdjęcie
-
write – pisać
-
swim – pływać
Mam nadzieję, że dzisiejszy wpis był dla Was pomocny, a odmiana czasownika modalnego ‘can’ jest już dla Was prosta i zrozumiała. Po więcej wpisów z serii Angielski od podstaw zapraszam do tej zakładki – Angielski od podstaw.
Udanej nauki angielskiego od podstaw i do zobaczenia w kolejnym wpisie 🙂