Słownictwo biznesowe – Teorie motywacji – Angielski biznesowy (B1/B2)

Styczeń 25, 2025 Agata Pruszyńska

W ramach serii Angielski biznesowy zapraszam na kolejny wpis na blogu. W poprzednim wpisie omówiłam produkcję przemysłową i usługi. Dzisiaj z kolei przedstawię najważniejsze teorie motywacji.

Zdolność do motywowania innych i podnoszenia morale jest bardzo ważną umiejętnością. Istnieją różne teorie motywacji, których celem jest uzyskanie jak największej efektywności pracowników. Do najbardziej znanych należą:

  1. teoria hierarchii potrzeb A. Maslowa,

  2. teoria ERG Alderfera,

  3. teoria X i Y McGregora,

  4. dwuczynnikowa teoria F. Herzberga.

W dalszej części wpisu omówię każdą z wymienionych powyżej teorii. Poza samodzielną nauką języka angielskiego polecam Wam również kompleksowy kurs angielskiego biznesowego, na którym zdobędziecie m.in. umiejętność płynnej komunikacji w języku angielskim w biznesie. Kurs jest prowadzony przez wykwalifikowanego lektora języka angielskiego i jest realizowany na poziomie średnio zaawansowanym oraz zaawansowanym (B1-C1).

 

 

1. Teoria hierarchii potrzeb Maslowa – Maslow’s hierarchy of needs – Angielski biznesowy

Teoria Maslowa opiera się na założeniu, że każdy człowiek ma potrzeby i dąży do ich zaspokojenia. Maslow podzielił potrzeby ludzkie na pięć poziomów:

  1. potrzeby fizjologiczne (physiological needs)

  2. potrzeba bezpieczeństwa (security needs)

  3. potrzeba przynależności (social needs)

  4. potrzeba uznania (self-esteem needs)

  5. potrzeba samorealizacji (self-actualization needs)

 

Aby przejść do potrzeb wyższego rzędu muszą najpierw być spełnione potrzeby niższego rzędu, czyli potrzeby fizjologiczne oraz potrzeba bezpieczeństwa. Następnie kolejną potrzebą jest bycie częścią grupy społecznej i poczucie bycia akceptowanym przez tę grupę (potrzeba przynależności). Czwartą kategorią jest potrzeba poczucia ważności i uznania przez innych. Gdy ta potrzeba jest spełniona, pragniemy poczucia samospełnienia i samorealizacji. Chcemy osiągać cele oraz maksymalnie rozwijać swój potencjał.

 

Słownictwo związane z teorią hierarchii potrzeb Maslowa:

  • acknowledgement = recognition (uznanie)

  • develop one’s potential (rozwijać potencjał, zdolności)

  • meet needs = satisfy needs (spełniać potrzeby)

  • self-fulfilment (samospełnienie)

 

 

2. Teoria ERG Alderfera – Angielski biznesowy

Teoria motywacji ERG skupia się na odczuwanych przez człowieka potrzebach, które można hierarchizować. Alderfer podzielił potrzeby ze względu na czas, w jakim są odczuwane. Wyróżnił potrzeby okazjonalne, krótkotrwałe i długotrwałe.

Ponadto Alderfer podzielił potrzeby ludzkie na:

  1. potrzeby egzystencjonalne (E – existence needs),

  2. potrzebę stosunków społecznych (R – relatedness needs),

  3. potrzebę rozwoju osobistego (G – growth needs).

 

Ad. 1 Potrzeby egzystencjonalne w tej teorii nawiązują do potrzeb niższego rzędu w teorii Maslowa i obejmują: potrzeby fizjologiczne, materialne oraz potrzeby poprawy warunków.

Ad. 2 Potrzeba stosunków społecznych odnosi się do potrzeby bycia z innymi ludźmi, nawiązywania relacji międzyludzkich i integracji w zespole. W teorii hierarchii potrzeb Maslowa jest to potrzeba przynależności (social needs).

Ad. 3 Potrzeba rozwoju osobistego nawiązuje do potrzeb wyższego rzędu w teorii Maslowa, tj. potrzeby uznania (self-esteem needs) oraz potrzeby samorealizacji (self-actualization needs).

Według teorii ERG ludzie mogą być motywowani różnymi kategoriami potrzeb na raz. Ta teoria pomaga kierownikom lepiej zrozumieć zachowanie pracowników i elastycznie reagować na ich potrzeby.

 

Słownictwo biznesowe - Teorie motywacji - Angielski biznesowy

 

3. Teoria X i Y McGregora – Angielski biznesowy

Według tej teorii menedżerowie dzielą się na dwa rodzaje:

  • menedżerowie teorii X,

  • menedżerowie teorii Y.

Menedżerowie teorii X wierzą, że większość ludzi nie lubi wykonywać swojej pracy i musi być kontrolowana i kierowana, aby osiągać cele organizacji. Pracownicy niechętnie wykonują swoje obowiązki zawodowe i unikają odpowiedzialności. Ich celem jest zaspokojenie jedynie podstawowych potrzeb. Menedżerowie muszą kontrolować swoich pracowników, wydawać nakazy i zakazy.

Z kolei menedżerowie teorii Y są przekonani, że większość ludzi lubi pracę, chce pracować i chętnie bierze na siebie odpowiedzialność. Pracownicy angażują się w wykonywane zadania, chcą się czuć się potrzebni i spełnieni. Oprócz spełnienia potrzeb niższego rzędu, pracownicy dążą również do zaspokojenia potrzeb wyższego rzędu, czyli samorealizacji i uznania. Menedżerowie uprawniają pracowników do samodzielnego podejmowania decyzji dając im również potrzebne do tego narzędzia. Zadaniem menedżerów jest bycie wsparciem dla pracowników.

 

Słownictwo związane z teorią X i Y:

  • achieve goals (osiągać cele)

  • dislike work (nie lubić pracy)

  • empower somebody (upoważniać kogoś, wzmacniać czyjąś pozycję)

  • enable somebody to do something (umożliwiać komuś zrobienie czegoś)

  • give somebody authority to do something (uprawniać kogoś do zrobienia czegoś)

  • seek responsibility (zabiegać o odpowiedzialność)

  • strive for (dążyć do czegoś)

 

 

4. Dwuczynnikowa teoria F. Herzberga – Angielski biznesowy

Dwuczynnikowa teoria potrzeb F. Herzberga nazywana jest również teorią motywacji i higieny. Według tej teorii istnieją dwa rodzaje czynników, które mogą wpływać na zadowolenie i niezadowolenie pracowników ze swojej pracy.

Czynniki, które nie motywują, a ich brak może prowadzić do niezadowolenia z pracy, to czynniki higieny pracy (hygiene factors). Zaliczamy do nich:

  • wynagrodzenie (salary),

  • gwarancję stałego zatrudnienia (job security),

  • warunki pracy (working conditions),

  • świadczenia socjalne (social benefits),

  • relacje ze współpracownikami (relations with co-workers),

  • politykę firmy i zarządzanie (company policy and management),

  • nadzór (supervision),

  • życie osobiste (personal life).

 

Czynniki, które wpływają na zadowolenie pracownika z wykonywanej pracy to motywatory (motivators). Wśród nich wyróżniamy:

  • poczucie spełnienia (sense of achievement),

  • zasłużone uznanie (earned recognition),

  • awans (promotion),

  • możliwość rozwoju (possibility of development),

  • zainteresowanie pracą (interest in the job).

 

Słownictwo związane z teorią Herzberga:

  • cause dissatisfaction (powodować niezadowolenie)

  • hygiene factors = maintenance factors (czynniki demotywujące pracownika)

  • motivate employees (motywować pracowników)

 

Mam nadzieję, że dzisiejszy wpis był dla Was pomocny. Po więcej wpisów z tej serii zapraszam tutaj – Angielski biznesowy.

Udanej nauki języka angielskiego i do zobaczenia w kolejnym wpisie! 🙂

 

O mnie

Jestem nauczycielem języka angielskiego. Na moim blogu znajdziesz wskazówki dotyczące efektywnej i skutecznej nauki angielskiego online. Ponadto będziesz miał możliwość ćwiczenia słownictwa oraz gramatyki. Staram się również wspomagać lektorów w ich codziennej pracy wymieniając się nawzajem doświadczeniami i poradami.

  • Archiwum

    Kategorie wpisów

    Zapisz się na newsletter

    Najczęściej czytane