
Słownictwo biznesowe – Teorie motywacji – Angielski biznesowy (B1/B2)
Styczeń 25, 2025 Agata Pruszyńska
W ramach serii Angielski biznesowy zapraszam na kolejny wpis na blogu. W poprzednim wpisie omówiłam produkcję przemysłową i usługi. Dzisiaj z kolei przedstawię najważniejsze teorie motywacji.
Zdolność do motywowania innych i podnoszenia morale jest bardzo ważną umiejętnością. Istnieją różne teorie motywacji, których celem jest uzyskanie jak największej efektywności pracowników. Do najbardziej znanych należą:
-
teoria hierarchii potrzeb A. Maslowa,
-
teoria ERG Alderfera,
-
teoria X i Y McGregora,
-
dwuczynnikowa teoria F. Herzberga.
W dalszej części wpisu omówię każdą z wymienionych powyżej teorii. Poza samodzielną nauką języka angielskiego polecam Wam również kompleksowy kurs angielskiego biznesowego, na którym zdobędziecie m.in. umiejętność płynnej komunikacji w języku angielskim w biznesie. Kurs jest prowadzony przez wykwalifikowanego lektora języka angielskiego i jest realizowany na poziomie średnio zaawansowanym oraz zaawansowanym (B1-C1).
1. Teoria hierarchii potrzeb Maslowa – Maslow’s hierarchy of needs – Angielski biznesowy
Teoria Maslowa opiera się na założeniu, że każdy człowiek ma potrzeby i dąży do ich zaspokojenia. Maslow podzielił potrzeby ludzkie na pięć poziomów:
-
potrzeby fizjologiczne (physiological needs)
-
potrzeba bezpieczeństwa (security needs)
-
potrzeba przynależności (social needs)
-
potrzeba uznania (self-esteem needs)
-
potrzeba samorealizacji (self-actualization needs)
Aby przejść do potrzeb wyższego rzędu muszą najpierw być spełnione potrzeby niższego rzędu, czyli potrzeby fizjologiczne oraz potrzeba bezpieczeństwa. Następnie kolejną potrzebą jest bycie częścią grupy społecznej i poczucie bycia akceptowanym przez tę grupę (potrzeba przynależności). Czwartą kategorią jest potrzeba poczucia ważności i uznania przez innych. Gdy ta potrzeba jest spełniona, pragniemy poczucia samospełnienia i samorealizacji. Chcemy osiągać cele oraz maksymalnie rozwijać swój potencjał.
Słownictwo związane z teorią hierarchii potrzeb Maslowa:
-
acknowledgement = recognition (uznanie)
-
develop one’s potential (rozwijać potencjał, zdolności)
-
meet needs = satisfy needs (spełniać potrzeby)
-
self-fulfilment (samospełnienie)
2. Teoria ERG Alderfera – Angielski biznesowy
Teoria motywacji ERG skupia się na odczuwanych przez człowieka potrzebach, które można hierarchizować. Alderfer podzielił potrzeby ze względu na czas, w jakim są odczuwane. Wyróżnił potrzeby okazjonalne, krótkotrwałe i długotrwałe.
Ponadto Alderfer podzielił potrzeby ludzkie na:
-
potrzeby egzystencjonalne (E – existence needs),
-
potrzebę stosunków społecznych (R – relatedness needs),
-
potrzebę rozwoju osobistego (G – growth needs).
Ad. 1 Potrzeby egzystencjonalne w tej teorii nawiązują do potrzeb niższego rzędu w teorii Maslowa i obejmują: potrzeby fizjologiczne, materialne oraz potrzeby poprawy warunków.
Ad. 2 Potrzeba stosunków społecznych odnosi się do potrzeby bycia z innymi ludźmi, nawiązywania relacji międzyludzkich i integracji w zespole. W teorii hierarchii potrzeb Maslowa jest to potrzeba przynależności (social needs).
Ad. 3 Potrzeba rozwoju osobistego nawiązuje do potrzeb wyższego rzędu w teorii Maslowa, tj. potrzeby uznania (self-esteem needs) oraz potrzeby samorealizacji (self-actualization needs).
Według teorii ERG ludzie mogą być motywowani różnymi kategoriami potrzeb na raz. Ta teoria pomaga kierownikom lepiej zrozumieć zachowanie pracowników i elastycznie reagować na ich potrzeby.
3. Teoria X i Y McGregora – Angielski biznesowy
Według tej teorii menedżerowie dzielą się na dwa rodzaje:
-
menedżerowie teorii X,
-
menedżerowie teorii Y.
Menedżerowie teorii X wierzą, że większość ludzi nie lubi wykonywać swojej pracy i musi być kontrolowana i kierowana, aby osiągać cele organizacji. Pracownicy niechętnie wykonują swoje obowiązki zawodowe i unikają odpowiedzialności. Ich celem jest zaspokojenie jedynie podstawowych potrzeb. Menedżerowie muszą kontrolować swoich pracowników, wydawać nakazy i zakazy.
Z kolei menedżerowie teorii Y są przekonani, że większość ludzi lubi pracę, chce pracować i chętnie bierze na siebie odpowiedzialność. Pracownicy angażują się w wykonywane zadania, chcą się czuć się potrzebni i spełnieni. Oprócz spełnienia potrzeb niższego rzędu, pracownicy dążą również do zaspokojenia potrzeb wyższego rzędu, czyli samorealizacji i uznania. Menedżerowie uprawniają pracowników do samodzielnego podejmowania decyzji dając im również potrzebne do tego narzędzia. Zadaniem menedżerów jest bycie wsparciem dla pracowników.
Słownictwo związane z teorią X i Y:
-
achieve goals (osiągać cele)
-
dislike work (nie lubić pracy)
-
empower somebody (upoważniać kogoś, wzmacniać czyjąś pozycję)
-
enable somebody to do something (umożliwiać komuś zrobienie czegoś)
-
give somebody authority to do something (uprawniać kogoś do zrobienia czegoś)
-
seek responsibility (zabiegać o odpowiedzialność)
-
strive for (dążyć do czegoś)
4. Dwuczynnikowa teoria F. Herzberga – Angielski biznesowy
Dwuczynnikowa teoria potrzeb F. Herzberga nazywana jest również teorią motywacji i higieny. Według tej teorii istnieją dwa rodzaje czynników, które mogą wpływać na zadowolenie i niezadowolenie pracowników ze swojej pracy.
Czynniki, które nie motywują, a ich brak może prowadzić do niezadowolenia z pracy, to czynniki higieny pracy (hygiene factors). Zaliczamy do nich:
-
wynagrodzenie (salary),
-
gwarancję stałego zatrudnienia (job security),
-
warunki pracy (working conditions),
-
świadczenia socjalne (social benefits),
-
relacje ze współpracownikami (relations with co-workers),
-
politykę firmy i zarządzanie (company policy and management),
-
nadzór (supervision),
-
życie osobiste (personal life).
Czynniki, które wpływają na zadowolenie pracownika z wykonywanej pracy to motywatory (motivators). Wśród nich wyróżniamy:
-
poczucie spełnienia (sense of achievement),
-
zasłużone uznanie (earned recognition),
-
awans (promotion),
-
możliwość rozwoju (possibility of development),
-
zainteresowanie pracą (interest in the job).
Słownictwo związane z teorią Herzberga:
-
cause dissatisfaction (powodować niezadowolenie)
-
hygiene factors = maintenance factors (czynniki demotywujące pracownika)
-
motivate employees (motywować pracowników)
Mam nadzieję, że dzisiejszy wpis był dla Was pomocny. Po więcej wpisów z tej serii zapraszam tutaj – Angielski biznesowy.
Udanej nauki języka angielskiego i do zobaczenia w kolejnym wpisie! 🙂