Site icon Blog o nauce języka angielskiego

Egzamin ósmoklasisty z matematyki – Liczby

W związku ze zbliżającym się egzaminem ósmoklasisty z matematyki zapraszam serdecznie na powtórki do egzaminu z kanałem na YouTube – Matma w małym palcu. Pierwszy dział, który możecie powtórzyć sobie na kanale to dział Liczby. W ramach tego działu powstały 4 filmiki:

1.1 Własności liczb
1.2 Działania na liczbach
1.3 Ułamki
1.4 Obliczenia praktyczne

Każdy filmik jest podzielony na dwie główne części: część teoretyczną oraz praktyczną. Wszystkie zagadnienia są bardzo jasno wytłumaczone przez korepetytorkę, a w części praktycznej możecie sprawdzić, czy potraficie zastosować wiedzę teoretyczną z teorii w pigułce z początku filmiku.

W dalszej części wpisu omówię krótko każdy filmik. Zapraszam do dalszej lektury oraz wspólnego powtarzania do egzaminu ósmoklasisty z matematyki z kanałem Matma w małym palcu 🙂

 

1.1 Własności liczb

We wstępie teoretycznym przedstawione zostały następujące zagadnienia:

 

Następnie zostały omówione liczby przeciwne i ich własności:

a) Dwie liczby są przeciwne, jeśli ich suma jest równa 0.
b) Liczby przeciwne są tak samo odległe od zera na osi liczbowej, ale leżą po przeciwnych jego stronach.
c) Liczby przeciwne mają różne znaki, ale mają taką samą wartość bezwzględną.

 

Kolejnym zagadnieniem były cechy podzielności liczb naturalnych:

 

Kolejne omówione zagadnienia w teorii w pigułce to:

 

W części praktycznej zaprezentowany został sposób rozwiązania zadań takich jak:

  1. zapisywanie liczb rzymskich w systemie dziesiątkowym,

  2. zapisywanie danej liczby w systemie rzymskim,

  3. obliczanie odległości między liczbami x i y zaznaczonymi na osi liczbowej,

  4. zaznaczanie na osi liczbowej punktów o współrzędnej x spełniającej dany warunek,

  5. szukanie liczb całkowitych, które są większe od -3 i mniejsze od 2,5,

  6. obliczanie wartości wyrażenia z wartością bezwzględną,

  7. wskazywanie liczb, które są dzielnikami innej danej liczby,

  8. wskazywanie liczby złożonej,

  9. ocenianie prawdziwości zdań z zastosowaniem zasady podzielności,

  10. wyznaczanie NWD i NWW.

 

 

 

1.2 Działania na liczbach

Na początku filmiku w teorii w pigułce omówione zostały następujące zagadnienia:

Liczby możemy porządkować:

a) rosnąco (od najmniejszej do największej)
b) malejąco (od największej do najmniejszej)

Do porównywania dwóch liczb używamy:
– różnicy
– ilorazu

 

Następnie omówiona została kolejność wykonywania działań:

  1. Działania w nawiasach

  2. Potęgowanie i pierwiastkowanie

  3. Mnożenie i dzielenie zgodnie z kolejnością występowania

  4. Dodawanie i odejmowanie zgodnie z kolejnością występowania

 

Kolejnymi zagadnieniami były:

I. Dzielenie z resztą:
– Jeśli liczba nie jest podzielna przez inną liczbę, to w wyniku dzielenia otrzymujemy iloraz i resztę różną od zera. Reszta jest zawsze mniejsza od dzielnika.

II Podzielność liczb:
– Jeśli liczba jest podzielna przez inną liczbę, to w wyniku dzielenia otrzymujemy iloraz i reszta jest różna od zera.

 

W części praktycznej zostały rozwiązane zadania takie jak:

 

 

1.3 Ułamki

W części teoretycznej przedstawione zostały następujące zagadnienia:

Skracanie to dzielenie licznika i mianownika przez ich wspólny dzielnik, różny od 1.
Rozszerzanie to mnożenie licznika i mianownika przez liczbę naturalną większą od 1.

 

W ułamku dziesiętnym przecinek oddziela całości. Po przecinku mamy po kolei: cyfrę części dziesiątych, cyfrę części setnych, cyfrę części tysięcznych, cyfrę części dziesięciotysięcznych.

Każdy ułamek zwykły można przestawić w postaci ułamka dziesiętnego z rozwinięciem dziesiętnym skończonym albo rozwinięciem dziesiętnym nieskończonym, ale okresowym.

 

 

W części teoretycznej przedstawione zostało również porównywanie ułamków:

– ułamki zwykłe dodatnie i ujemne porównujemy poprzez: sprowadzanie do wspólnego mianownika, sprowadzanie do wspólnego licznika lub porównanie z trzecią liczbą,
– ułamki dziesiętne dodatnie i ujemne porównujemy przez porównanie odpowiednich cyfr od lewej strony (po kolei porównujemy).

 

W części praktycznej przedstawione zostały rozwiązania następujących zadań:

 

 

1.4 Obliczenia praktyczne

W części teoretycznej zaprezentowane zostało:

a) Tworzenie nazw jednostek pochodnych:

1. Zwiększające przedrostki:
– deka = da- (x 10)
– hekto = h- (x 100)
– kilo = k- (x 1 000)
– mega = M- (x 1 000 000)
– giga = G- (x 1 000 000 000)

2. Zmniejszające przedrostki:

– decy = d- (: 10)
– centy = c- (: 100)
– mili = m- (: 1 000)
– mikro = μ- (: 1 000 000)
– nano = n- (: 1 000 000 000)

 

b) Zamiana jednostek długości:

1 km = 1000 m                                    1 mm = 0,1 cm
1 m = 10 dm                                         1 cm = 0,1 dm
1 dm = 10 cm                                       1 dm = 0,1 m
1 cm = 10 mm                                      1 m = 0,001 km

 

c) Zamiana jednostek masy:

1 t = 1 000 kg                                      1 mg = 0,001 g
1 kg = 100 dag                                    1 g = 0,1 dag
1 dag = 10 g                                         1 dag = 0,01 kg
1 g = 1 000 mg                                    1 kg = 0,001 t

 

d) Zamiana jednostek czasu:

1 godzina = 60 minut = 3 600 s
1 doba = 24 godziny
1 godzina = 4 kwadranse
1 kwadrans = 15 minut

 

e) Jednostki prędkości – km/h, m/s

 

f) Obliczenia kalendarzowe:

365 dni = 52 tygodnie i 1 dzień – rok zwykły (nieprzestępny)
366 dni = 52 tygodnie i 2 dni – rok przestępny
kwartał = 1/4 roku = 3 miesiące
I kwartał roku – styczeń, luty, marzec
II kwartał roku – kwiecień, maj, czerwiec
III kwartał roku – lipiec, sierpień, wrzesień
IV kwartał roku – październik, listopad, grudzień

 

g) Skala i plan:

Wyróżniamy: skalę liczbową, skalę mianowaną, skalę liniową.

 

W części praktycznej zadania dotyczyły:

 

 

Mam nadzieję, że filmiki z kanału Matma w małym palcu spodobają się Wam i pomogą Wam w przygotowaniu się do egzaminu ósmoklasisty z matematyki 🙂

Udanej nauki matematyki i powodzenia na egzaminach ósmoklasisty!

 

Exit mobile version