Egzamin ósmoklasisty z angielskiego – Used to (A2/B1)
Czerwiec 8, 2024 Agata Pruszyńska
W poprzednim wpisie omówiłam zaimki w języku angielskim obowiązujące na egzaminie ósmoklasisty. Dzisiaj z kolei przedstawię konstrukcję ‘used to’, której używamy do mówienia o naszych przeszłych nawykach i przyzwyczajeniach. W dalszej części wpisu omówię budowę konstrukcji ‘used to’ oraz jej zastosowanie.
Po części teoretycznej zapraszam Was na część praktyczną, czyli ćwiczenia, które przygotowałam specjalnie dla Was. Znajdziecie je tutaj – Egzamin ósmoklasisty – Used to – Ćwiczenia.
Oprócz samodzielnej nauki do egzaminu polecam również kurs przygotowujący do egzaminu ósmoklasisty z angielskiego, na którym przerobicie wszystkie zagadnienia egzaminacyjne razem z doświadczonym nauczycielem języka angielskiego.
1. Egzamin ósmoklasisty z angielskiego – Budowa konstrukcji ‘used to’
Po ‘used to’ zawsze stawiamy czasownik w formie podstawowej, w formie bezokolicznika (bare infinitive). Tworząc zdania z ‘used to’ stosujemy zasady obowiązujące w czasie przeszłym Past Simple. W przeczeniach będziemy używać operatora ‘didn’t’, z kolei w pytaniach operatora ‘did’, a czasownik ‘used to’ będzie wracał do formy podstawowej ‘use to’.
A) ZDANIA TWIERDZĄCE
Tworząc zdania twierdzące z ‘used to’ stawiamy najpierw osobę (podmiot), następnie ‘used to’ oraz czasownik w formie bezokolicznika (bare infinitive):
USED TO + INFINITIVE
I used to play basketball when I was a teenager.
You used to have long hair.
He used to like good at running.
She used to read a lot of books.
It used to be a lovely town.
We used to listen to the radio.
You used to eat sweets.
They used to go to outdoor concerts.
B) ZDANIA PRZECZĄCE
W zdaniach przeczących używamy ‘didn’t’ (= did not) do wszystkich osób. Następnie stawiamy ‘use to’ bez końcówki -ed oraz czasownik w formie bezokolicznika (bare infinitive):
DIDN’T + USE TO + INFINITIVE
I didn’t use to spend a lot time on playing computer games.
You didn’t use to watch TV.
He didn’t use to play the guitar.
She didn’t use to hate spinach.
It didn’t use to sleep in a kennel.
We didn’t use to buy expensive things.
You didn’t use to sing well.
They didn’t use to go to the seaside.
C) PYTANIA
Pytania z ‘used to’ tworzymy używając operatora ‘did’ we wszystkich osobach liczby pojedynczej i mnogiej. Następnie stawiamy osobę (podmiot), ‘use to’ bez końcówki -ed oraz czasownik w formie bezokolicznika (bare infinitive):
DID + subject + USE TO + INFINITIVE
Did I use to be a lovely child?
Did you use to travel a lot?
Did he use to have a sports car?
Did she use to tell lies?
Did it use to be a noisy place?
Did we use to behave well when we were children?
Did you use to cycle a lot?
Did they use to play board games?
Na pytania rozpoczynające się od ‘did’ możemy odpowiedzieć używając krótkich odpowiedzi – Yes, I did. / No, I didn’t.
Pytania mogą rozpoczynać się również od zaimków pytających takich jak np. what, why, who, where, etc. Wtedy zaimek pytający stawiamy na samym początku pytania, a szyk pytania jest dokładnie taki sam, jak w pytaniach rozpoczynających się od ‘did’.
What did you use to read when you were seven years old?
Why did she use to cry every night?
Who did they use to admire when they were kids?
Where did you use to live when you were in primary school?
2. Egzamin ósmoklasisty z angielskiego – Zastosowanie konstrukcji ‘used to’
Konstrukcję ‘used to’ stosujemy do mówienia o:
-
przeszłych nawykach i przyzwyczajeniach, które mieliśmy kiedyś, ale już ich nie mamy obecnie, np. kiedyś lubiłem owoce morza, a teraz już nie lubię;
-
stanach, które miały miejsce w przeszłości, ale uległy zmianie, np. kiedyś miałam krótkie włosy, a teraz mam długie;
-
czynnościach, które działy się powtarzalnie w przeszłości, ale nie mają miejsca już obecnie, np. kiedyś odwiedzałem moich dziadków, a teraz niestety nie mam czasu.
I used to like seafood.
I used to have short hair.
I used to visit my grandparents.
Mam nadzieję, że dzisiejszy wpis był dla Was pomocny. Po więcej wpisów z tej serii zapraszam tutaj – Egzamin ósmoklasisty z angielskiego.
Udanej nauki języka angielskiego i do zobaczenia w kolejnym wpisie! 🙂