Egzamin ósmoklasisty z angielskiego – There is, there are, czasownik be & have got (A2)
Czerwiec 11, 2024 Agata Pruszyńska
W poprzednim wpisie w ramach serii przygotowującej do egzaminu ósmoklasisty z angielskiego omówiłam konstrukcję ‘used to’. Dzisiaj przechodzę do kolejnych zagadnień gramatycznych obowiązujących na egzaminie. Będą to jedne z łatwiejszych zagadnień, a mianowicie:
-
There is & There are
-
Czasownik ‘być’ (to be) w czasie Present Simple
-
Czasownik ‘have got’
Po części teoretycznej zapraszam Was na część praktyczną, czyli ćwiczenia, które przygotowałam specjalnie dla Was. Znajdziecie je tutaj – There is, there are, be, have got – Ćwiczenia.
Do egzaminu możecie przygotować się samodzielnie lub skorzystać z kompleksowego kursu przygotowującego do egzaminu ósmoklasisty z angielskiego. Na kursie przerobicie wszystkie zagadnienia egzaminacyjne razem z wykwalifikowanym lektorem języka angielskiego.
1. Egzamin ósmoklasisty z angielskiego – There is & There are
➡ Konstrukcję ‘there is / there are’ używamy, aby powiedzieć, że dana rzecz lub osoba znajduje się w jakimś miejscu. ‘There is’ używamy w liczbie pojedynczej, a ‘there are’ w liczbie mnogiej.
There is a comfortable bed in my room.
There is some milk in the fridge.
There are twenty-five students in the classroom.
There are some interesting places in my town to visit.
➡ Przeczenia z konstrukcją ‘there is / there are’ tworzymy przez użycie słówka ‘not’.
There isn’t any sugar in the sugar bowl.
There isn’t any money in my wallet.
There aren’t any clothes on my chair.
There aren’t any books in my backpack.
➡ Pytania z konstrukcją ‘there is / there are’ tworzymy przez inwersję, czyli zamianę miejscami czasownika ‘is / are’ ze słowem ‘there’ . Na tak postawione pytania odpowiadamy krótko – ‘Yes, there is. / No, there isn’t’.
Is there a cinema in your town? –> Yes, there is. / No, there isn’t.
Is there room for my bicycle? –> Yes, there is. / No, there isn’t.
Are there any dresses in your wardrobe? –> Yes, there are. / No, there aren’t.
Are there any parks here? –> Yes, there are. / No, there aren’t.
➡ Pytania z konstrukcją ‘there is / there are’ mogą rozpoczynać się również od zaimków pytających, np. how many, how much. Szyk pytania jest dokładnie taki jak powyżej, a zaimek pytający stawiamy na początku pytania.
How many people are there in the building?
How much food is there?
2. Egzamin ósmoklasisty z angielskiego – Czasownik być
A) Zdania twierdzące
Odmiana czasownika ‘być’ (to be) przez osoby w czasie teraźniejszym Present Simple wygląda następująco:
I’m exhausted today.
He is a fantastic swimmer.
She is quite shy and reserved.
It is boring.
We are excited about our trip to Rome.
You are big fans of basketball.
They are our neighbours.
B) Zdania przeczące
Tworząc zdania przeczące używamy słówka ‘not’:
I’m not interested in art.
You aren’t French.
He isn’t brave.
She isn’t a Japanese writer.
It isn’t hot today.
We aren’t friends.
They aren’t businessmen.
C) Pytania i krótkie odpowiedzi
Pytania tworzymy przez inwersję, czyli zamianę miejscami osoby z odmienią cząstką czasownika ‘być’. Na takie pytania możemy odpowiadać stosując krótkie odpowiedzi.
Are you an English teacher? –> Yes, I am. / No, I’m not.
Is he your brother? –> Yes, he is. / No, he isn’t.
Is she funny and pretty? –> Yes, she is. / No, she isn’t.
Is it warm enough for you here? –> Yes, it is. / No, it isn’t.
Are we good parents? –> Yes, we are. / No, we aren’t.
Are they handsome? –> Yes, they are. / No, they aren’t.
Pytania z czasownikiem ‘być’ możemy rozpoczynać również od zaimków pytających takich jak np. when, where, why, what, how, etc. Szyk pytania pozostaje taki sam jak powyżej, a zaimek pytający stawiamy na początku pytania.
Where are you from?
Why is she sad?
What is it?
How old is he?
How much are they?
What time is it?
What is she like?
What is the weather like?
3. Egzamin ósmoklasisty z angielskiego – Czasownik have got
A) Zdania twierdzące
W zdaniach twierdzących stosujemy ‘have’ do wszystkich osób (I, you, we, you, they) oprócz trzeciej osoby liczby pojedynczej (he, she, it), w której używamy ‘has’. Słówko ‘got’ możemy pominąć w zdaniach twierdzących w formach długich, natomiast w formach skróconych nie możemy go pominąć.
I’ve got three brothers and one sister.
You have a beautiful garden.
He’s got an apartment in Cracow.
She’s got a challenging job.
It has got its own food.
We’ve got time to help you.
They’ve got three children.
B) Przeczenia
W zdaniach przeczących używamy słówko ‘not’. W przeczeniach nie możemy nigdy pomijać słówka ‘got’.
I haven’t got your phone number.
You haven’t got any siblings.
He hasn’t got a dog.
She hasn’t got money to buy a new pair of shoes.
We haven’t got any idea how to solve this problem.
They haven’t got a car.
C) Pytania i krótkie odpowiedzi
Pytania z czasownikiem ‘have got’ tworzymy przez inwersję, zamieniając miejscami osobę (podmiot) oraz czasownik ‘have / has’. Odpowiadając na takie pytania możemy skorzystać z krótkich odpowiedzi.
Have you got many friends?
Has he got a new jacket?
Has she got short hair?
Have we got a chance to win this match?
Have they got a new camera?
Pytania z czasownikiem ‘have got’ mogą rozpoczynać się również od zaimków pytających takich jak np. when, where, why, what, etc. Wtedy zaimek pytający stawiamy na początku pytania, a dalej stosujemy szyk pytania, tak jak powyżej.
Where has he got his mobile?
Why have they got four cars?
What have you got in your bag?
Mam nadzieję, że dzisiejszy wpis był dla Was pomocny. Po więcej wpisów z tej serii zapraszam tutaj – Egzamin ósmoklasisty z angielskiego.
Udanej nauki języka angielskiego i do zobaczenia w kolejnym wpisie! 🙂